Se upp - snart kan köpfesten vara slut

Det senaste decenniet har inneburit ett uppsving utan like för svensk detaljhandel.  Där vi hela tiden handlat mer än vi gjorde året före.  Framgick det på torsdagen, när Norrköpings Handelsdag genomfördes för tredje året.

Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

NORRKÖPING2008-02-08 03:00
Liksom i fjol var det i ProNova man samlades. En del kommunal planering redovisades. Norrköpings kommuns tekniske chef Leif Lindberg omtalade bl a, att ett gestaltningsprogram för Koppargatan genom Ingelsta ska genomföras i år, med en rondell i läget för Maxi/Elgiganten. Det ska kunna ge bättre trafikflyt genom handelsområdet. Fredrik Bergström från Handelns Utredningsinstitut bör vara en av dem, som allra bäst känner utvecklingen och trenderna inom handeln. Till en power point-bild visande en utmattad konsument, som följt nutidsmaximen "shop till you drop", beskrev Bergström den svenska detaljhandelns utveckling sedan 1997 som utan motstycke. Några trender
År för år har det då handlats mer än motsvarande månad det föregående året. I över tio års tid alltså, och det utan ens det minsta lilla avbrott. - Bakom ligger förstås den goda ekonomiska utvecklingen, efter det tidiga 90-talets krisår. Men till viss del är det också skuldsättning, att man tagit lån på huset, som bidragit. Som röda trådar genom den decennielånga köpfesten löper några av Bergström listade trender. Designifieringstrenden - med den pågående möbelmässan i Älvsjö, med dess strävan mot det perfekta, som ett av exemplen. Digitaliseringstrenden, med ideligen nya uppdaterade modeller för datorer, mobiler, mp3 etc. Prylifieringstrenden, som också gått hand i hand med en lågpristrend. Större enheter
Under det senaste åren har detaljhandeln ökat sin andel av den totala konsumtionen, efter att annars under ett antal år tvärtom ha förlorat andelar till konsumtionen av tjänster. Därtill finns nu en klar och tydlig internationaliseringstrend. De stora marknadsplatserna (varuhuscentra, köpcentra) går ur svensk ägo, medan i stället internationella aktörer gjort stora insteg på den svenska handelsscenen. Allt mer av "Big Boxes", riktigt stora enheter, har det också blivit. - För några år sedan kunde ingen ens kunde tänka sig handelsträdgårdar av Plantagens storlek. Och vidare: Även om dess andel av den totala handeln alltjämt är låg (4-5 procent) så ökar näthandeln markant. Nu är också ett antal stora aktörer (Lindex, Stadium m fl) på väg att etablera sig även inom den här handelsformen. "Julhandeln kom av sig"
Under de båda senaste åren har nu ökningen av detaljhandeln varit rekordstor. 6,5 procent i fjol, ännu något mer året före. Ökat mest har leksaker, följt av järn- och bygg. Bakåt har det bara gått för bok- och färghandeln. Och fortsättningen då? - Julhandeln kom av sig. Man hade trott på sex procents ökning jämfört med i fjol, och så blev det bara 3,8. Ändå ökar ju inkomsterna fortfarande. Men det där handlar mycket om psykologi också. - Grundprognosen är nu, att det är något sämre tider på gång. Kapitalvarubranschen kommer att få det lite tuffare. Men för den skull är det inga dåliga tider, summerade Fredrik Bergström. I Norrköping har man känt viss stolthet över handelns stora tillväxt här. Kommunalrådet Eva Andersson pekade i sitt välkomstanförande också på, hur handeln numera ges stor betydelse både som näringsgren och som motor i stadsutvecklingen. Även inom handeln har tillväxten dock varit lägre här än på många andra håll, Norrköping hamnar först på 19:e plats i riket. Också när det gäller totalindex (detaljhandelns omfattning i förhållande till vad den "borde" vara) - för där ligger Norrköping fyra från slutet bland jämförbara kommuner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om