Se upp - annars kan det vara klippt
Länsförsäkringar Bank varnar nu för en ny form av kontokortsbedrägeri. Via e-post och telefon försöker bedragarna att komma över bankkundernas kortnummer. Därefter länsas kontot på pengar.
Första fallet i år
Maria Lantz som är kortansvarig på Länsförsäkringar Bank i Linköping säger att det första fallet av phishing inträffade i februari i år. Hittills säger hon att bara fyra av deras bankkunder blivit drabbade av bedrägeriförsöken, men det finns risk att den här typen av bedrägerier kommer att öka ordentligt. Bland annat därför att fler och fler använder internet och att fler också handlar via nätet.
- Ju fler människor som är på nätet desto större är risken att det händer något, säger hon. Det har ju kommit först i år. Det är den nya typen av bedrägerier.
Phishing är visserligen ett nytt fenomen i Sverige men har sedan länge varit ett problem i USA, England, Australien och Kanada. Organisationen Anti-Phishing Working Group, som är en organisation som arbetar mot internetbedrägerier och bland annat har 250 företag och USAs åtta största banker som medlemmar, rapporterade i april att phishingbrotten ökat med 4000 procent under de senaste sex månaderna.
Phishingbrotten kan vara mer eller mindre sofistikerade. Det visar de fall av phishingbrott som drabbat Länsförsäkringar Banks kunder. I ett fall fick en kund ett e-post där bedragaren påstod att meddelandet egentligen var från kortföretaget VISA. Enligt bedragaren hade kunden blivit lurad på en summa pengar, men de skulle återbetalas bara denne skrev in sitt kortnummer på en speciell hemsida. Som tur var gjorde kortkunden aldrig det.
Anti-Phishing Working Group, visar att en del bedragares e-postbrev kan vara mycket skickligt gjorda. I e-postbrevet kan det sedan finnas länkar till olika hemsidor där kunden ska skriva in sitt kortnummer. Hemsidorna är förvillande lika de seriösa bankernas eller kortföretagens egna hemsidor. Till och med adressfältet i webläsaren är förfalskat och ser ut att vara den riktiga webadressen till företaget.
Viagra
I ett annat fall fick en kund meddelande om att han beställt potensmedicinen Viagra via Internet, pengar hade redan dragits från hans konto och om något var fel skulle han kontakta kundtjänst. Om han där lämnade ut sitt kortnummer skulle han få tillbaka pengarna. Men inte heller den här gången gick kunden på blåsningen.
I det tredje fallet fick bankkunden ett telefonsamtal från en man som utgav sig för att vara polis. Kunden hade enligt mannen blivit av med pengar efter ett kontokortsbedrägeri. Men om han bara lade sitt kort i en viss brevlåda tillsammans med koden så skulle pengarna återbetalas.
- Där går väl gränsen hoppas jag verkligen, säger Maria Lantz.
Kunden lät sig inte luras av det simpla bedrägeriförsöket. Men enligt Anti-Phishing Working Group är det fem procent av de som blir utsatta för bedrägerierna som verkligen lämnar ut sina kortnummer och blir av med sina pengar.
Maria Lantz berättar också om en kund som fick ett e-postmeddelande där det stod att hon vunnit en resa. För att få ut sin vinst skulle hon uppge sitt kontokortsnummer. Den här gången blev kunden lurad.
Maria Lantz uppmanar bankkunder att vara misstänksamma. Seriösa banker och företag använder oftast vanliga brev när man ska meddela något viktigt. En bank skulle dessutom aldrig be en kund att lämna ut personliga uppgifter som kortnummer, koden, eller lösenord till internetbanken.
- Är man inte 100 procent säker att det är rätt företag ska man aldrig uppge några personliga saker, säger hon.
Men hon säger också att man inte ska vara rädd för att till exempel handla varor via Internet. Det gäller bara att vara på sin vakt.
Under sommaren ökar också andra typer av kortbedrägerier. Det beror på att många använder sina kort att betala med när de har semester, enligt Maria Lantz. Men lite försiktighet och misstänksamhet från kortinnehavaren räcker långt. Att alltid ha kortet under uppsikt, att aldrig förvara kort och kod tillsammans, att se till att ingen fifflat med uttagsautomaten när man tar ut pengar och att inte lämna ut kortnumret till okända är några saker man kan tänka på.
- Man ska behandla kort som det var pengar, säger Maria Lantz.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!