Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Scenkonst Öst tappade vd-ansökningar efter kulturbråket

Just nu är Scenkonst Öst mitt uppe i rekrytering av ny vd. "Men osäkerheten för verksamheten har gjort att flera har dragit tillbaka sina ansökningar", säger ordföranden i Scenkonst Öst, Lars Hagman (L).

Ordföranden i Scenkonst Öst, Lars Hagman (L), berättar att flera har dragit tillbaka sina ansökningar till jobbet som vd efter kulturbråket i Norrköping.

Ordföranden i Scenkonst Öst, Lars Hagman (L), berättar att flera har dragit tillbaka sina ansökningar till jobbet som vd efter kulturbråket i Norrköping.

Foto: Niclas Fasth/Scenkonst Öst

Norrköping2023-10-18 10:00

I maj i år tillkännagav Scenkonst Östs vd Pia Kronqvist att hon slutar sin tjänst efter sju år. Arbetet med rekrytering av en ny vd satte igång. I slutet av maj blev KPMG:s förstudie offentlig. En förstudie där man sonderade terrängen för eventuellt upphandla eller sälja hela eller delar av Louis De Geer konsert och kongress. Det här skulle kunna sägas vara början på det kulturbråk som senare eskalerade med en debattartikel av Stefan Jonsson i Dagens Nyheter och ett svar av Sophia Jarl i Expressen. Norrköping hamnade i hela Sveriges blickfång. 

– Bråket och diskussionerna har inte underlättat rekryteringen av ny vd. Flera sökande drog tillbaka sina ansökningar. Det fanns väl en oro över hur tjänsten skulle komma att bli, säger Lars Hagman, ordförande i Scenkonst Öst.

Pia Kronqvist slutar sin tjänst sista oktober. Efter det kommer en tillförordnad vd att finns på plats mellan tre och sex månader för att stötta upp verksamheten innan en ny vd är på plats och senare kommit in i arbetet.

– Det är inte så att verksamheten står still. Det finns konstnärliga ledare som kan verksamheten. Men visst har osäkerheten gjort att rekryteringen har blivit lite mer besvärlig, säger han.

Enligt Lars Hagman är rekryteringen av en ny vd inne i ett slutskede nu. Men inget är klart.

– Ett par kandidater till ska intervjuas inom någon vecka. Vi vill gärna ha någon med erfarenhet av musiken och teater. Men också som är bra på att ta det ekonomiska arbetet och marknadsbiten, säger han.

Vilka förutsättningar får en ny vd att arbeta efter?

– Ingenting är klart. Det vi vet är att det finns ett besparingskrav på 1,35 procent. Precis som för alla nämnder i Norrköpings kommun. Vi vet också att vi har fått en höjd hyra och ökade lönekostnader. Sen vet jag inte hur våra ägare kommer att resonera med eventuella övriga besparingar på sikt. Men vi vet att regionen behöver spara. Men vi har inte fått några besked om hur det påverkar oss. 

Kommer det här att påverka den konstnärliga verksamheten?

– På kort sikt inte. Men sen vet vi inte hur det blir på lång sikt. Om Louis De Geer får en extern ägare som höjer hyran mycket kan det bli svårt. Men vi har ett hyreskontrakt för Louis De Geer-hallen fram sista december 2025, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!