Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sätter P för gratis P

Skatteverket ska införa hårdare kontroller när det gäller gratis parkering vid arbetsplatser. Men reglerna är minst sagt luddiga.

Betyder inte alltid gratis.

Betyder inte alltid gratis.

Foto:

NORRKÖPING2005-04-15 06:00
Att gratis parkering räknas som en förmån och därför ska beskattas är ingenting nytt, men inte förrän nu har det funnits en särskild ruta för det i kontrolluppgiften.
- Arbetsgivare ska uppskatta marknadsvärdet på parkeringsplatsen och ange vilka anställda som har parkeringsförmåner. Arbetsgivaren måste också betala arbetsgivaravgift på värdet, säger Barbro Castenfall, skatteinformatör på Skatteverket.

Luddiga regler
Reglerna för hur arbetsgivaren ska bedöma parkeringens marknadsvärde är dock luddiga. Barbro Castenfall säger att parkeringsplatsen ska jämföras med en annan parkeringsplats i närheten. Man kan dock inte jämföra med parkeringsplatser som tar betalt per timme, eftersom priset då skulle bli oskäligt högt.
- Vissa parkeringar har dygnspriser eller månadsavgifter, det är snarare sådana priser man ska jämföra med, säger Barbro Castenfall.
Vad som räknas som "i närheten" är heller inte definierat. Barbro Castenfall menar att det ska vara inom rimligt gångavstånd.
- Det är väldigt svårt att sätta upp generell regler. Man får istället försöka titta på det enskilda fallet. Och så är det upp till arbetsgivaren att göra en seriös bedömning, säger Barbro Castenfall.

Trafiken ska bort
Om det skulle råka ligga en gratisparkering i närheten är det alltså inte säkert att man får jämföra företagets parkering med den. Då kan Skatteverket göra en revision och beräkna om värdet av parkeringen, vilket kan leda till att arbetsgivaren hålls ansvarig i efterhand.
Förslaget grundar sig i att få bort trafik från storstädernas centrala delar. De hårdare kontrollerna ska få bilägarna att lämna bilarna hemma, och därmed slipper man införa trängselavgifter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om