Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Satsar på renare luft

Flygtrafiken må ju vara en av våra värsta luftförorenare, och då även en av de allra mest svårhanterliga.
Men "i gengäld" satsar Luftfartsverket sedan några år på att självt bli ett klimatneutralt företag. Ett som reducerar sina egna koldioxidutsläpp, ända ner till noll.

Norrköping2006-12-11 06:00
Nej, Luftfartsverket flyger ju inte självt. Utan verket driver flygplatser, och flygtrafikledningar.
Men inom ramen för den verksamheten har, som miljöstrategen Lena Wennberg kan omtala, Luftfartsverkets koldioxidutsläpp minskat med 57 procent mellan 2003 och 2005.
Det har skett genom att man systematiskt använder sig av miljöbilar, att Arlanda blivit världens första flygplats med biogasdrivna bussar, att man använder grön el, att biobränslen har fått ersätta olja m m.

El och värme
Även när det gäller el och värme har det skett en kraftig minskning av koldioxidutsläppen.
Som Arlanda Energi är konstruerat handlar det där inte om att kunna sälja så mycket el som möjligt, till värme och till ventilation. Utan vad som betalas är tillförseln av komfort och kvalitet, vilket då genast minskar energiåtgången. Inomhusklimatet levereras så energieffektivt, som det är möjligt.
Enligt Lena Wennberg har Luftfartsverket arbetat i den här riktningen i tre års tid nu. Eftersom klimatfrågan är så viktig strävar man efter, att i varje fall påverka det som man kan påverka.
När det sedan handlar om att kompensera de utsläpp, som man ju i alla fall svarar för, så finns olika modeller.

Kyoto-avtalet
En är att skaffa sig de utsläppsrätter, som EU tillhandahåller.
- Men då köper man ju egentligen bara rättigheten att få släppa ut, säger Lena Wennberg.
I stället är Luftfartsverket anslutet till systemet med CDM-certifikaten, som är en följd av Kyoto-avtalet.
Där betalar man för sina utsläpp - och detta är då pengar som går till investeringar, som minskar utsläppen på andra håll. Genom projekt, som har godkänts inom FN:s ramar.
Luftfartsverket har "gjort rätt för sig" för fjolårets utsläpp genom att köpa certifikat för 1,7 milj kr. Som då går till tre olika projekt. Nämligen ett vindkraftverk i Kina, skogsplantering i Costa Rica samt en bioenergianläggning i Sydafrika.
Allt detta sammantaget gör att Luftfartsverket nu kan beteckna sig som klimatneutralt. Genom att köpa certifikaten bidrar man till att återställa det, som man själv orsakar.
- Vi är det första svenska storföretaget, som valt att bli klimatneutralt, säger Lena Wennberg.
Men man är nu på väg att få sällskap, även av stora företag. Samtidigt finns det också en hel del små företag, som har gett sig in i den här leken.
Strävan efter att bli klimatneutral är nu en global företeelse. Så t ex var sommarens fotbolls-VM i Tyskland just klimatneutralt!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om