Satsa pengarna här - inte i norr
NORRKÖPING"Vi har svårt att förstå det rimliga i att lägga miljarder på väg- och järnvägsprojekt där resandeunderlaget är svagt. Samtidigt får investeringar i östra Mellansverige stå tillbaka." Sju ledande socialdemokrater, däribland Östergötlands s-ordförande Berndt Sköldestig, riktar i en debattartikel i en Stockholmstidning skarp kritik mot fördelningen av de statliga investeringspengarna.
Länets s-ordförande, Berndt Sköldestig, är en av undertecknarna av artikeln där regeringens investeringspoliik kritiseras. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
- Det satsas alldeles för lite pengar på de befolkningstäta områdena i Östra Mellansverige. Ostlänken borde sättas igång 2006 för att vara utbyggd till 2010-2011 när dubbelspåren kring Stockholm också står klara.
- Genom att man hela tiden avsätter pengar på den vanliga driftbudgeten så blir det bara småbitar varje år och utbyggnaden går alldeles för långsamt, säger Berndt Sköldestig.
<b>Ny finansiering</b>
Hans förslag är att man lägger om finansieringen så att man lånar upp pengar till byggena för att sedan skriva av dem under projektets livstid. Ungefär som man gör i företag.
- Jag är inte emot utgiftstaket men jag anser att man måste ha en annan finansieringsmodell för de stora infrastrukturinvesteringarna, säger Berndt Sköldestig..
- Man skulle t ex kunna låna ut pensionsfondspengar till en säker och rimlig ränta i stället för att spekulera på börsen med pensionspengarna.
I sin debattartikel skriver patiordförandena bl a att "idag får inte östra Mellanverige sin andel av väg- och tåginvesteringarna. Det går att rätta till med tydliga direktiv till de statliga verk som föreslår och fördelar de tillgängliga resurserna".
I klartext: Strunta i att bygga ut järnvägen i Norrbotten och satsa på Ostlänken och spårutbyggnaden runt Stockholm i stället.
- Det är din tolkning, säger Berndt Sköldestig till Folkbladet.
Debattartikeln tar också upp bristen på samarbete mellan län och regioner.
<b>Pendeltågssystem</b>
De föreslår ett nytt pendeltågssystem i Mellansverige där man suddar ut länsgränserna och inför ett gemensam biljett- och regelsystem.
- Där har vi ju själva ett stort ansvar, säger Berndt Sköldestig.
- Var och en bevakar sitt område och sina gränser. Även om vi själva har ansvaret i våra trafikbolag och i vårt fall Östsam så tror jag staten måste hjälpa till för att det ska hända något snabbt.
- En tanke är att staten hjälper till med lån till investeringar i fordon och ställer som villkor att län och regioner samarbetar.
<b>En arbetsmarknad</b>
- Jag tror det är oerhört viktigt att vi ser östra Mellansverige som en region där människor ska kunna bo och arbeta på olika håll och då måste det fungera både med vägtrafik och kollektivtrafik, säger Berndt Sköldestig.
Förutom Sköldestig är debattartikeln undertecknad av distriktsordförandena Gunnar Hofring, Uppsala, Inger Lundberg, Örebro, Tommy Waidelich, Stockholms län, Sven-Erik Österberg, Västmanland, Reynoldh Furustrand, Sörmland och Anna Berger Kettner, ordförande i Mälardalsrådet i Stockholms arbetarekommun (vars ordförande är Bosse Ringholm men han har inte skrivit under, det skulle se ut, det).