Mitt under pågående coronakris inleder Norrköpings Symfoniorkester sin konsertsäsong med ny chefdirigent och en internationell stjärnsolist, den svenske operasångaren Peter Mattei – men utan publik på plats i De Geerhallen.
Premiärkonserten filmas och sänds online på orkesterns digitala scen, där den kostnadsfritt finns att ta del av från lördag den 5 september.
För orkestern, som varit utan chefdirigent de fyra senaste säsongerna, blir den här säsongspremiären en viktig nystart.
– Äntligen har vi vår nye chefdirigent på plats, säger SON:s konstnärlige chef Henrik Marmén.
Karl-Heinz Steffens dirigerade förra året två Brahms-konserter med SON och det var uppenbart att kemin med orkestern stämde. Enligt Marmén kände man direkt att det här var den man letat efter. Han talar om vikten av att skapa magi – och att Steffens gör just det, och inspirerar varje orkestermusiker att bli ännu bättre.
– När jag fick frågan att komma hit till Norrköping för 1,5 år sedan visste jag inte var Norrköping låg, och tittade på kartan. Jag hade inte väntat mig att den här relativt lilla staden skulle ha en sådan högklassig orkester i en så bra konserthall. Det är en unik situation, som tilltalade mig från första början, säger Karl-Heinz Steffens.
Han känner sig hemma i orkestern, säger han. Han har själv en bakgrund som orkestermusiker, då han varit soloklarinettist i Berlinfilharmonikerna.
Vid sidan av sitt uppdrag i SON är Karl-Heinz Steffens också chefdirigent vid Pragoperan.
Steffens berättar att han inte dirigerat sedan i mars, då corona stängde ned allt. Han är glad över att nu göra en konsert med Mattei som han känner sedan tidigare. Han beskriver att de båda är lite "crazy".
På programmet står Mahlers Kindertotenlieder och Beethovens Symfoni nr 3 ”Eroica”.
– Det är sorgligt att vi i dessa tider inte har någon publik. Vi hoppas att regeringen snart ska ta ett beslut så vi kan bjuda in publiken i oktober, säger Henrik Marmén.
Då det talats om 500 som maxgräns räknar SON på att då kunna ta in 400 i De Geerhallen. Med avståndsreglerna är det bara 55 musiker på scenen.
SON har uppgraderat sin tekniska inspelningsutrustning, ett steg i utvecklingen för att nå ut till en större publik.
– Inget kan förstås ersätta det levande mötet och vi längtar oerhört mycket efter att få välkomna vår publik in i konsertsalarna igen, men vår digitala scen har kommit för att stanna.