Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SAS-nedläggning ger nya jobb till Norrköping

NORRKÖPING
35 nya arbetstillfällen kan det bli för Norrköping i och med att Skyways tar över Köpenhamsnlinjen efter SAS.
Orsaken är att Skyways tänker ha sin hemmabas i Norrköping - och inte i Köpenhamn som SAS.

Skyways vice vid, Jan Bergling, är helt säker på att Skyways kommer att flyga på sträckan Norrköping-Köpenhamn när SAS drar sig ur. Nu är bara frågan hur många avgångar det blir och vilka i SAS personal som får vara kvar.
FOTO: JANNE FORSBY

Skyways vice vid, Jan Bergling, är helt säker på att Skyways kommer att flyga på sträckan Norrköping-Köpenhamn när SAS drar sig ur. Nu är bara frågan hur många avgångar det blir och vilka i SAS personal som får vara kvar. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2002-04-20 00:00
Två bolag, Gothia Airlines och Skyways, har anmält intresse att ta över efter SAS på sträckan Norrköping-Köpenhamn.
- Det har stor betydelse för sysselsättningen att vi har kvar möjligheten att flyga mellan Norrköping och Köpenhamn. Det är inte bra att SAS lämnar oss men det blir bra om Skyways tar över, säger flygplatschefen Lars Samuelsson.
Skyways trafikerar i dag Linköping-Köpenhamn och den linjen kommer att finnas kvar även när bolaget etablerar sig i Norrköping.
I går var Jan Bergling från Skyways på besök på Kungsängens flygplats för att diskutera framtiden. Skyways kommer att flyga till Köpenhamn efter SAS försvinnande oavsett Gothia Airlines planer.
- Vi kommer troligen att ha sex avgångar per dag. Att någon annan också är intresserad av att trafikera sträckan ändrar inte våra planer, säger han.

<b>Nyanställningar</b>
SAS har i dag 40 anställda som markpersonal i Norrköping. 34 av dem berörs av SAS-beslutet. Övriga arbetar för SAS Cargo.
SAS nuvarande markpersonal kommer i det stora hela att fortsätta behövas när Skyways tar över.
- Vi kommer att behöva de tjänsterna men jag kan inte säga om vi kommer att bedriva dem själva eller köpa dem från antingen SAS eller Luftfartsverket, säger Jan Bergling.
Men förutom markpersonalen kommer Skyways att behöva nyanställa för att hålla flygplanen i luften.
Orsaken är att Norrköping kommer att bli hemmabas för flygplanen på rutten till Köpenhamn. Det kommer alltså att behöver bland annat piloter och flygvärdinnor.
- Vi kommer att behöva 35 anställda, främst piloter och värdinnor. Exakt hur många som dessutom ska arbeta på marken vet jag inte, men arbetsmässigt tror jag att det här blir bra för Norrköping, säger Jan Bergling.

<b>Samma bonus</b>
Skyways har samma bonussystem och samma produkter som SAS, vilket underlättar för kunderna.
Flygplanen kommer att övernatta i Norrköping där också allt underhåll ska ske. Alltså måste några fler tekniker anställas, då underhållet av SAS-planen skedde i Stockholm eller Köpenhamn.
Sträckan Norrköping-Köpenhamn kommer att trafikeras med en Fokker 40 eller en Embraer 145. De planen tar max 50 passagerare. I dag har SAS plan som kan ta 110 passagerare. Men i stället kommer alltså avgångarna att bli fler när Skyways tar över. Vilka tider på dygnet som avgångarna kommer att vara är ännu oklart.
- SAS kommer att göra om sin tidtabell i Köpenhamn och Skyways, och vi kommer bland annat att avvakta den. Vi håller också på att titta på marknadsläget på de nya destinationer där vi kommer att flyga i höst, säger Jan Bergling.
Skyways är berett att ta över på samtliga sträckor där SAS drar sig ur.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!