I augusti förra året beställde en Norrköpingskvinna en kurs hos friskvårdföretaget Sannanda. Kursen handlade om att öka sin medvetenhet. Normalt består det kursupplägget, som löper över 100 dagar, av både samtalstillfällen och fysisk behandling. Kvinnan ville dock bara ha fysisk behandling och ett kontrakt upprättades på åtta tillfällen som skulle kosta 4500 kronor.
För stressadEfter två fysiska behandlingar tyckte behandlaren från Sannanda att kvinnan var för stressad för att fortsätta med bara fysisk behandling och tog därför upp detta med henne vid ett samtal. Det beslutades att kvinnan skulle göra uppehåll i behandlingen.
Detta samtal antecknade Sannanda som ett behandlingstillfälle.
I januari i år ville kvinnan återuppta de fysiska behandlingarna. Återigen initierade Sannanda ett samtalstillfälle där en plan nu skulle läggas upp. I slutet på samtalet framkom det att både det föregående och detta samtal räknades som behandlingstillfällen och att kvinnan därför bara hade fyra tillfällen kvar.
Ville avbrytaDå ville kvinnan avbryta kursen och få tillbaka hälften av pengarna eftersom hon bara fått två fysiska behandlingar vilket var vad hon uppfattade att hon hade beställt.
Sannanda å andra sidan ville att kvinnan skulle betala för hela kursen eftersom hennes plats redan var bokad även om hon hoppat av.
Allmänna reklamationsnämnden, Arn, rekommenderar att företaget följer konsumentköplagen och låter kunden få pengar tillbaka när hon hoppar av kursen. Dock kan kvinnan bara få tillbaka 1700 kronor eftersom hon trots allt utnyttjat en större del av kursen.