Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sandbyhov vill ha frågvisare patienter

Efter att flera läsare slagit larm om att de inte förstår vad läkarna på Sandbyhovs vårdcentral säger åkte Folkbladet dit och fick träffa elva av de tolv läkarna för att ta reda på om språket är ett problem.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2010-02-26 15:23
Flera av de nyanställda läkarna är ursprungligen från andra länder än Sverige, men alla har godkända kunskaper i svenska A och B.
– Det måste man ha för att jag ska anställa dem, säger Marita Wahlberg verksamhetschef på vårdcentralen.
Och när Folkbladet träffar alla läkarna har vi inga problem med att förstå, men förstår att det finns patienter som kan ha det. Men orsakerna till att patient och läkare inte alltid förstår varandra kan ha med annat än språkförbistring att göra.
– Jag har inga problem med att förstå vad patienten säger och patienten förstår mig, ibland om jag vet att det är någon som hör illa kan jag luta mig fram och prata direkt i örat. Det kan hända att jag höjer rösten ibland för att de verkligen ska höra, säger Bahij Isaac, distriktsläkare, specialistläkare allmänmedicin.
  Att patienten inte alltid förstår vad läkaren säger kan också ha att göra med att många av patienterna på vårdcentralen i Sandbyhov är äldre.
– Det kan vara kombinationen av att de är äldre med nedsatt hörsel och att de är ovana vid att läkare bryter på svenska, säger Lena Granath, distriktsläkare, specialistläkare allmänmedicin.
De som är äldre kanske inte heller vågar fråga läkaren när man inte förstår.
– Man måste fråga ända tills man förstår, säger Bahij Isaac.
Med andra ord ska man inte låta bli att fråga så många gånger som det krävs för att man ska förstå, även om man tycker att det är pinsamt.
– Att inte förstå vad läkaren säger är ett problem för patienterna och då måste vi ta tag i det, säger Lena Granath.
Oavsett orsaken, eller orsakerna.
Fler läkare
På Sandbyhovs vårdcentral är sex läkare fast anställda, fyra vikarierar, två är under utbildning och en är praktiserande med utländsk legitimation för att få svensk läkarlegitimation.
Om du har en läkarlegitimation från ett utomeuropeiskt land måste du utbilda dig för at få en svensk läkarlegitimation. Om du har en europeisk läkarlegitimation räcker det med at du är godkänd i svenska A och B för att få jobba som läkare.
– Alla läkare kallas såklart också på intervjuer där de får berätta om var de har jobbat tidigare och så vidare, säger Marita Wahlberg.
Hon tillträdde tjänsten  som verksamhetsansvarig i mitten av november förra året och vet att Sandbyhov har dragits med en del problem.
– Det har varit svårt att komma fram på telefon och det har tagit lång tid innan man fått träffa en läkare, för det har varit läkarbrist här. Nu har vi anställt tre nya läkare och gjort andra förändringar för att förbättra för patienterna.
Språken en tillgång
Några av läkarna är oroliga att det ska framstå som att Sandbyhovs vårdcentral är dålig och att inga patienter förstår vad läkarna säger, men då kan man ju lika gärna vända på tankegången och säga att det är en vårdcentral som vågar se bristerna och då kan försöka göra något åt dem.
Många av Norrköpingsborna har andra ursprung än Sverige och då kan det finnas möjlighet att träffa en läkare som talar ens hemspråk, här finns nämligen en enorm språkkunskap. Här pratas inte mindre än minst tio olika språk, svenska, finska, arabiska, pakistanska, rumänska, serbokratiska, spanska, franska och engelska.
På vårdcentralen har man cirka 60 anställda och närmare 14 000 patienter listade.
– Och är det så att en patient inte är nöjda med oss så kan man alltid lista sig på en annan vårdcentral, men vi hoppas såklart att det ska vilja vara kvar hos oss, säger Marita Wahlberg.
Hon är som sagt nyanställd, men hon har fullt av idéer för att göra vårdcentralen bättre.
– Jag tänker inte ge mig förrän vi är en av de fem bästa i Östergötland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om