Sandbyhov svarade sämst ? men snart blir det bättre

NORRKÖPING
I ett test i våras av hur framkomligheten på telefon är till vårdcentralerna i Östergötland hamnade Sandbyhov i botten. Orsak: läkarbrist och för få sköterskor som svarade i telefon. Men från september bemannas telefonlinjerna av fyra istället för tre sköterskor och två inhyrda läkare hjälper upp situationen på vårdcentralen.

Det ska från september vara lättare att komma fram på telefon till Sandbyhovs vårdcentral eftersom tre sköterskor vid telefonerna utökas till fyra. Distriktssköterskan Helena Pettersson tycker att kösystemet TeleQ fungerar bra. – Det är inte så stressigt som förr då telefonerna ringde hela tiden.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Det ska från september vara lättare att komma fram på telefon till Sandbyhovs vårdcentral eftersom tre sköterskor vid telefonerna utökas till fyra. Distriktssköterskan Helena Pettersson tycker att kösystemet TeleQ fungerar bra. – Det är inte så stressigt som förr då telefonerna ringde hela tiden. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2003-09-03 06:00
Under maj månad genomförde en utomstående konsultfirma på landstingets uppdrag ett test för att mäta framkomlighet och svarstider på vårdcentralerna genom att ringa runt till samtliga vårdcentraler i länet.
En del har det automatiska kösystemet TeleQ, där den som ringer lämnar sitt telefonnummer och får ett besked om en tid då sköterskan ska ringa upp.

<b>80 procent fick en tid</b>
Undersökningen visade att bara 30 procent av vårdcentralerna med TeleQ uppfyller landstingsledningens krav på att 95 procent av dem som ringer till vårdcentralen ska få en tid för återuppringning. Men de flesta vårdcentraler var nära: nio av tio lyckades ge 80 procent av patienterna en tid.
Sandbyhovs vårdcentral utmärkte sig negativt med att bara ge 37 procent av patienterna en tid, medan bland annat vårdcentralen i Valdemarsvik klarade 95-procentskravet.
Endast 30 procent av vårdcentralerna klarade kravet på att alla som ringer ska bli uppringda från vårdcentralen inom två timmar.
- Vissa av sifforna är inte bra, patienter som ringer till sjukvården ska kunna lita på att de kommer fram inom rimlig tid, säger Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör.
Det dåliga resultatet för Sandbyhov, som har det näst största upptagningsområdet i Norrköping, efter Hageby, förklaras med akut läkarbrist. I våras gick två distriktsläkare i pension. Totalt ska fyra läkartjänster besättas. Vårdcentralen har dispens för att ha två inhyrda läkare från ett bemanningsföretag under september månad.

<b>För få linjer</b>
Enligt primärvårdsdirektör Margareta Swartz handlar det också om att Sandbyhov haft för få ingående linjer, för få sköterskor som svarat i telefon. Från den 1 september utökas de tre sköterskorna med en fjärde.
Läkarbristen har gjort att samtalen tagit längre tid, eftersom man måste ägna mer tid åt att hitta en lösning för patienten, kanske hos en annan vårdgivare. En del patienter som mötts av beskedet att det varit fullt i telefonkön har ändå kommit upp till vårdcentralen.

<b>Gemensam upplysning</b>
- Vi jobbar aktivt med att rekrytera läkare. Det är svårt att få tag på allmänspecialister, säger verksamhetschef Åsa Centerstrand vid Sandbyhovs vårdcentral.
Den 1 oktober startar en gemensam sjukvårdsupplysning i länet. Den kommer att avlasta vårdcentralerna, tror Åsa Centerstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om