Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Salta vägarna som förr"

Svevia som sköter väghållning på riksväg 55 mellan Norrköping och Katrineholm, får kritik för skötseln. Något som Svevia dock inte håller med om.

Vid Svevias depå på Ingelsta, finns en hel del vägsalt på lager, som sedan blandas med lake.

Vid Svevias depå på Ingelsta, finns en hel del vägsalt på lager, som sedan blandas med lake.

Foto: Sören Boström

Norrköping2019-02-01 14:00

NORRKÖPING

Det är lastbilschauffören Leif Asplund i Norrköping, som är kritisk till Svevias sätt att sköta vägunderhållet vintertid på riksväg 55 mellan Norrköping och Katrineholm:

– Jag har kört bil och släp i 35 år och jag åker ofta mellan Norrköping, Katrineholm, Strängnäs, Enköping och Västerås.

– Och det förvånar mig att ingen tagit tag i det som sker just nu ute på våra vägar, säger han.

Vad tänker du då på?

– Jo, just nu är vägen isig om man kollar den och det beror, enligt mig på, att de vägansvariga inte saltar vägen längre, utan använder istället något som heter saltlake.

– Det innebär att det kanske bara är 20 procent utspädd salt, jämfört med 100 procent salt, som man använde förr i tiden på våra vägar.

– Och allt detta handlar bara om ekonomi, menar Leif Asplund.

Som så mycket annat här i världen?

– Ja, och Vägverket ger förstås anbudet att underhålla vägen, till den som ger lägsta anbudet. Och då tvingas den som vinner, i det här fallet Svevia, att spara in både på salt och antalet gånger man är ute och skrapar bort snö, för att få ekonomi på sitt anbud.

Så här säger arbetschefen Per Gustavsson hos Svevia:

– Vi använder saltlake, alltså en saltlösning, för det är väldigt bra för att få saltet att stanna kvar på vägbanan. Om vi bara skulle lägga på rent torrsalt, skulle det mesta av saltet försvinna ner i diket, eftersom bilarna transporterar ner saltet i diket.

– Om man däremot, precis som vi gör, lägger ut torrsalt ihop med lösning, så kommer det att stanna kvar mycket bättre på vägbanan.

Så du menar att det är både bättre och kanske billigare?

– Ja, saltlake blir billigare än torrsalt och samtidigt mer effektivt i halkbekämpningen. Sedan är det ju också bättre för miljön, om vi släpper ut mindre salt i naturen.

Och kritiken mot att ni inte skrapar bort snön tillräckligt snabbt ibland?

– Här följer vi Trafikverkets krav, som man kan hitta på Trafikverkets hemsida.

– Men det svåraste med väghållning på vintern, är när det snöar lite. Snöar det mycket, är det enklare att ta ett beslut att vi åker ut och skrapar bort den, men snöar det bara lite och vi tar bort den, så snöar det ytterligare lite. Det är det som är det svåra, när det gäller att ta beslut under vinterhalvåret.

Hur får ni in fakta om vädret?

– Dels förstås via radarbilder från SMHI och dels via Trafikverkets väderstolpar längs våra stora vägar. Vi har även andra mätstationer, så vi har med andra ord bra möjligheter att följa vädrets skiftningar, innan vi tar våra beslut till återgärder.

Saltlake

Trafikverket vill använda mindre salt men ändå se till att vägarna är framkomliga och att trafiksäkerheten inte minskar. Därför har Trafikverket en strategi, miljöanpassad framkomlig vinterväg.

Bakgrunden är dagens miljökrav och ambitionen att vara en miljömedveten och effektiv väghållare med trafiken i centrum.

Trafikverket arbetar bland annat med följande för att minska saltförbrukningen:

Saltlösning, det vill säga saltlake, används i stället för salt i större omfattning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om