NORRKÖPING
Det är lastbilschauffören Leif Asplund i Norrköping, som är kritisk till Svevias sätt att sköta vägunderhållet vintertid på riksväg 55 mellan Norrköping och Katrineholm:
– Jag har kört bil och släp i 35 år och jag åker ofta mellan Norrköping, Katrineholm, Strängnäs, Enköping och Västerås.
– Och det förvånar mig att ingen tagit tag i det som sker just nu ute på våra vägar, säger han.
Vad tänker du då på?
– Jo, just nu är vägen isig om man kollar den och det beror, enligt mig på, att de vägansvariga inte saltar vägen längre, utan använder istället något som heter saltlake.
– Det innebär att det kanske bara är 20 procent utspädd salt, jämfört med 100 procent salt, som man använde förr i tiden på våra vägar.
– Och allt detta handlar bara om ekonomi, menar Leif Asplund.
Som så mycket annat här i världen?
– Ja, och Vägverket ger förstås anbudet att underhålla vägen, till den som ger lägsta anbudet. Och då tvingas den som vinner, i det här fallet Svevia, att spara in både på salt och antalet gånger man är ute och skrapar bort snö, för att få ekonomi på sitt anbud.
Så här säger arbetschefen Per Gustavsson hos Svevia:
– Vi använder saltlake, alltså en saltlösning, för det är väldigt bra för att få saltet att stanna kvar på vägbanan. Om vi bara skulle lägga på rent torrsalt, skulle det mesta av saltet försvinna ner i diket, eftersom bilarna transporterar ner saltet i diket.
– Om man däremot, precis som vi gör, lägger ut torrsalt ihop med lösning, så kommer det att stanna kvar mycket bättre på vägbanan.
Så du menar att det är både bättre och kanske billigare?
– Ja, saltlake blir billigare än torrsalt och samtidigt mer effektivt i halkbekämpningen. Sedan är det ju också bättre för miljön, om vi släpper ut mindre salt i naturen.
Och kritiken mot att ni inte skrapar bort snön tillräckligt snabbt ibland?
– Här följer vi Trafikverkets krav, som man kan hitta på Trafikverkets hemsida.
– Men det svåraste med väghållning på vintern, är när det snöar lite. Snöar det mycket, är det enklare att ta ett beslut att vi åker ut och skrapar bort den, men snöar det bara lite och vi tar bort den, så snöar det ytterligare lite. Det är det som är det svåra, när det gäller att ta beslut under vinterhalvåret.
Hur får ni in fakta om vädret?
– Dels förstås via radarbilder från SMHI och dels via Trafikverkets väderstolpar längs våra stora vägar. Vi har även andra mätstationer, så vi har med andra ord bra möjligheter att följa vädrets skiftningar, innan vi tar våra beslut till återgärder.