Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Säkrare riksväg

NORRKÖPING
Vägverket har planer på att göra riksväg 55 säkrare, inte minst genom att inrätta mitträcke där.
Norrköpings kommun, som nu har frågan på remiss, förefaller vara med på noterna.

Norrköping2002-02-06 00:00
Riksväg 55 är just den typen av väg, som är överrepresenterad ifråga om svåra mötesolyckor. Just dessa 13 meter breda vägar tycks inbjuda till riskabla omkörningar.
Det mest kostnadseffektiva sättet att öka säkerheten på sådana vägar är, har det konstaterats, att göra dem till 2+1-vägar (med omväxlande ett och två körfält) samt införa mitträcke. I detta ligger också att antalet enskilda anslutningar minskas.

<b>Redan målats om</b>
Redan har 55:an genom Östergötland målats om till en 2+1-väg. Detta är ett steg - men medför i sig vissa nya risker, som inte försvinner förrän mitträcket verkligen är på plats.
Men när väl mitträckena är där, då ökar trafiksäkerheten rejält. Omkörnings- och mötesolyckor bedöms då bli i stort sett eliminerade. Mittbarriären gör också singelolyckorna lindrigare.
Det finns i dag ca 360 mil 13 meter breda landsvägar i landet. De behöver byggas om, vilket sammantaget innebär mycket stora investeringar.

<b>103 olyckor</b>
55:an kan nog höra till de vägar, som kommer att prioriteras. Åren 1996-2001 polisrapporterades här 103 olyckor, där vilt var inblandat i 71. Det noterades ett dödsfall, 7 svårt skadade, 39 lätt skadade.
Vägverket har utarbetat en förstudie, som Norrköpings kommun nu har på remiss.
Miljö- och planeringsnämnden ska ta upp frågan på sitt nästa sammanträde. Förslaget till yttrande innehåller dock inga överraskningar. Enligt det ställer sig kommunen positiv men konstaterar att kollektivtrafik och skolsjutsar till bostadsområden längs vägen måste kunna fungera även efter ombyggnaden av 55:an.

<b>Förutsättning</b>
Kommunen har också i den fördjupade översiktsplan, som arbetats fram för Graversfors, förutsatt att Vägverket ska finansiera alternativa utfarter till riksväg 55, där sådana kan komma att behövas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om