"Jag åker dagligen med livet som insats"

Centerpartiet Vikbolandet bjöd in alla som kör på Arkösundsvägen till offentligt möte i Östra Husby bygdegård.
– Det värsta är vansinnesomkörningarna och djuren, säger Annika Lindstammer.

Utsagorna är många under kvällen och Arkösundsvägen målas upp som en osäker väg på många sätt. I den obefintliga vägrenen går folk med hund eller springer, ibland utan reflex. På avfarten ner mot Skenäsfärjan är det många som gasar på för att hinna med nästa tur.

Utsagorna är många under kvällen och Arkösundsvägen målas upp som en osäker väg på många sätt. I den obefintliga vägrenen går folk med hund eller springer, ibland utan reflex. På avfarten ner mot Skenäsfärjan är det många som gasar på för att hinna med nästa tur.

Foto: Jenny Borg

Norrköping2024-12-05 01:00

Syftet med mötet var att hitta lösningar för en säkrare väg 209 och ett femtiotal personer dök upp. 

– Jag tänker att jag dagligen åker med livet som insats, säger Annika Lindstammer som bor i Arkösund.

Hon kör helst inte på 209:an alls när det är mörkt.

undefined
Kerstin Sjöberg från Centerpartiet håller i mötet. Förslagen på förbättringar är lika många som orosmolnen: fartkamerorna borde stå innan korsningarna istället för mitt på en 80-sträcka, vägen borde breddas och förses med vägren och cykelbana ända ut till Arkösund. En rondell vid Östra Husbykorsningen, viltstängsel och reflexfärg på vägen är andra förslag som kommer upp.

– Det värsta är vansinnesomkörningarna och djuren. Det är många som tror att det är motorväg och att de är ensamma på vägen, menar Annika Lindstammer.

Många på mötet instämmer i att det finns en kultur av farliga omkörningar, förare är stressade och tar stora risker för att komma fram fortare. 

Elisabeth Zobel pekar på att man inte ska stirra sig blind på de stora olyckorna som inträffar.

– De här nästan-olyckorna, de måste ju vara tusentals om året, när det är millimeter mellan bilarna och man bara skriker i bilen för att man är livrädd att det ska hända någonting, säger hon.  

undefined
Elisabeth Zobel tycker att det borde vara heldragen linje mellan Ljungakorsen på 209:an. Hon har själv varit nära att hamna i olyckor många gånger.
undefined
Charlie Appelgren säger att Arkösundsvägen byggdes på en tid när trafiken var betydligt lägre och har inte hängt med i utvecklingen.

Hon har upplevt just en sådan omkörning som många talar om, med sin dotter i passagerarsätet. Elisabeth har plötsligt en bil framför sig i sin fil, som kommer i motsatt riktning och hon får tvärnita.

– Man blir skräckslagen. Och det var precis där dödsolyckan hände, det där äldre paret. Man fryser till is. Föraren måste ju ha sett att vi var flera bilar på rad, men ändå chansar de! Vi är glada att vi lever, dottern och jag, berättar hon.

– Jag tänker jätteofta på det där paret vid Ljunga när jag kör förbi där, säger en kvinna som sitter vid samma bord.

– Särskilt när man ser någon som chansar där, då tänker man "nej, nej, nej", säger Elisabeth Zobel.

Erik Lambot har sommarboende i Arkösund och var med om en viltolycka på sträckan tidigare i år. Det var maj och höga buskage på sidorna av vägen när djuret hoppade upp framför hans bil.

– Att hålla nere buskagen är en ganska enkel lösning som skulle kunna få bort en del viltolyckor, säger Erik Lambot.

Nu har han koll på ungefär var det rör sig vilt och kör väldigt lugnt när mörkret faller.

undefined
Erik Lambot har sommarboende på Arkösund och var med om en viltolycka så sent som i maj.

– Jag tycker det är mer obehagligt att köra där nu för man tänker ju på just den risken, det kanske jag inte tänkte på innan det smällde, säger Erik Lambot.

Han tror att sommargäster väljer ännu sämre ställen än året runt-boende att köra om på för att de inte känner till vägen.

– Det är föraren som orsakar mest olyckor på den här vägen. Det spelar ingen roll hur säker du bygger en korsning om någon bara kör rakt ut, säger trafikpolis Lars som är på mötet med några kollegor, liksom en representant från Räddningstjänsten.

Förutom dödsolyckan vid Ljunga i februari skedde en annan allvarlig olycka i april på grund av att en förare somnade framför ratten.

– Somna framför ratten kan du ju göra i alla fall. Det är klart, man kan ju bygga mittseparering för att förhindra frontalkrockar, säger trafikpolis Lars.

Under kvällen tar man upp att trafiken på vägen fortsätter att öka, inte minst för att det byggs mer och mer villor på Vikbolandet.

Karin Jonsson, vice ordförande i Vikbolandscentern tror att ökningen i trafik beror delvis på att Skenäsanstalten expanderar.

undefined
Karin Jonsson är vice ordförande i Vikbolandscentern som tog initiativ till mötet i Östra Husby bygdegård.

– Dessutom är det ju en sommarhalvö, med Arkösund, Stegeborg, Mauritzberg och annat, så på sommaren ökar trafiken ännu mer, säger Karin Jonsson.

– Jag hoppas det kommer några konstruktiva förslag från den här kvällen. Det är klart, man hade ju velat ha en representant från Trafikverket här också eftersom det är deras väg, säger Christian Widlund (C).

undefined
Kommunalråd Christian Widlund (C) deltog för att lyssna på Vikbolänningarnas åsikter. Han meddelar att regionen och kommunen ska ha en dialog om Arkösundsvägen efter mötet i bygdegården.

Trafikverket blev inbjudna till mötet men avböjde.

Arkösundsvägen

Årsmedelsdygnstrafiken är 4000-8000 fordon på den mest trafikerade sträckan, ungefär från korsningen över Söderleden till Konungsund och som lägst 500-1000 på den minst trafikerade delen, vilket är mellan Jonsberg och Arkösund.

Vägen mellan Söderleden och Konungsund har trafiksäkerhetsklass låg och flera korsningar klassas som mindre god eller låg. Efter avtagsvägen mot Rönö har man inte mätt trafiksäkerheten.

Källa: Trafikverket

Under 2023 skedde totalt 18 trafikolyckor på 209:an som krävde läkarvård, 2022 var det sex stycken. I snitt har det skett 9,5 sådana olyckor om året de senaste sex åren.

Källa: Olycksdatabasen Strada

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!