Syftet med mötet var att hitta lösningar för en säkrare väg 209 och ett femtiotal personer dök upp.
– Jag tänker att jag dagligen åker med livet som insats, säger Annika Lindstammer som bor i Arkösund.
Hon kör helst inte på 209:an alls när det är mörkt.
– Det värsta är vansinnesomkörningarna och djuren. Det är många som tror att det är motorväg och att de är ensamma på vägen, menar Annika Lindstammer.
Många på mötet instämmer i att det finns en kultur av farliga omkörningar, förare är stressade och tar stora risker för att komma fram fortare.
Elisabeth Zobel pekar på att man inte ska stirra sig blind på de stora olyckorna som inträffar.
– De här nästan-olyckorna, de måste ju vara tusentals om året, när det är millimeter mellan bilarna och man bara skriker i bilen för att man är livrädd att det ska hända någonting, säger hon.
Hon har upplevt just en sådan omkörning som många talar om, med sin dotter i passagerarsätet. Elisabeth har plötsligt en bil framför sig i sin fil, som kommer i motsatt riktning och hon får tvärnita.
– Man blir skräckslagen. Och det var precis där dödsolyckan hände, det där äldre paret. Man fryser till is. Föraren måste ju ha sett att vi var flera bilar på rad, men ändå chansar de! Vi är glada att vi lever, dottern och jag, berättar hon.
– Jag tänker jätteofta på det där paret vid Ljunga när jag kör förbi där, säger en kvinna som sitter vid samma bord.
– Särskilt när man ser någon som chansar där, då tänker man "nej, nej, nej", säger Elisabeth Zobel.
Erik Lambot har sommarboende i Arkösund och var med om en viltolycka på sträckan tidigare i år. Det var maj och höga buskage på sidorna av vägen när djuret hoppade upp framför hans bil.
– Att hålla nere buskagen är en ganska enkel lösning som skulle kunna få bort en del viltolyckor, säger Erik Lambot.
Nu har han koll på ungefär var det rör sig vilt och kör väldigt lugnt när mörkret faller.
– Jag tycker det är mer obehagligt att köra där nu för man tänker ju på just den risken, det kanske jag inte tänkte på innan det smällde, säger Erik Lambot.
Han tror att sommargäster väljer ännu sämre ställen än året runt-boende att köra om på för att de inte känner till vägen.
– Det är föraren som orsakar mest olyckor på den här vägen. Det spelar ingen roll hur säker du bygger en korsning om någon bara kör rakt ut, säger trafikpolis Lars som är på mötet med några kollegor, liksom en representant från Räddningstjänsten.
Förutom dödsolyckan vid Ljunga i februari skedde en annan allvarlig olycka i april på grund av att en förare somnade framför ratten.
– Somna framför ratten kan du ju göra i alla fall. Det är klart, man kan ju bygga mittseparering för att förhindra frontalkrockar, säger trafikpolis Lars.
Under kvällen tar man upp att trafiken på vägen fortsätter att öka, inte minst för att det byggs mer och mer villor på Vikbolandet.
Karin Jonsson, vice ordförande i Vikbolandscentern tror att ökningen i trafik beror delvis på att Skenäsanstalten expanderar.
– Dessutom är det ju en sommarhalvö, med Arkösund, Stegeborg, Mauritzberg och annat, så på sommaren ökar trafiken ännu mer, säger Karin Jonsson.
– Jag hoppas det kommer några konstruktiva förslag från den här kvällen. Det är klart, man hade ju velat ha en representant från Trafikverket här också eftersom det är deras väg, säger Christian Widlund (C).
Trafikverket blev inbjudna till mötet men avböjde.