Såja, snyggt och prydligt
Snabbt togs de anmälda affischerna om Kungsgård bort från reklampelarna i Norrköping. Nu är budskapet korrekt - och inte lika uppstickande. De nakna flickryggarna säljer inte kvalitét på Kungsgårdsgymnasiet längre.
Den "präktiga" bilden, som nu gör reklam för skolan. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se
Foto:
Det handlar om 25 affischer på stan. Nu är det nytryck med en pojke och en flicka, f.d. elever på Kungsgård, som med samma text försöker locka nya elever till skolan.
- Det är ju viktigt med texten och den har gått fram.
Priset för nytryck av de stora affischerna bekymrar inte rektorn.
- Det kostar inte så mycket, de ryms i vår budget för marknadsföring. Det är inte jag som sköter det där men jag tror inte det är några problem.
Han är glad för de positiva reaktioner han fått på reklamen, från människor som såg bilderna som han själv.
- Jag var oförberedd på kritiken för jag tolkade bilden på mitt sätt och det är ju texten man ska läsa. Men så fanns det de som såg bilden annorlunda.
Men visst är två nakna flickryggar det man ser först, innan man eventuellt hinner se vad det står?
Jo, och en del har stött sig. Men nu har vi en präktig reklam. Visst skulle man ha velat spinna på temat från den förra bilden, men det har vi inte haft tid med. Det är ju ett elevarbete det här.
Anmälan till Pressens etiska råd ligger dock kvar.