Sagor ur verkligheten
NORRKÖPINGMånga är de barn och ungdomar som har svåra levnadsvillkor och behöver hjälp, stöd och tröst. 17.150 samtal hade Bris hjälptelefon förra året. Utifrån alla dessa samtal med barn har det vuxit fram en sagobok.
Boken kan hjälpa unga människor att sätta ord på sina upplevelser, säger Anwar Samuelsson, regionchef, Bris Öst. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Berättelserna kan fungera som en brygga mellan barn och vuxna, så att de når fram till varandra i en värld full med möjligheter, men också en värld full med faror och svårigheter, säger Anwar Samuelsson, regionchef, Bris Öst.
Bland de författare som medverkar finns Wille Crafoord, Sara Kadefors och Bisse Falk och bland illustratörerna finns Per Åhlin och Lars Fiske.
Dessa har pratat med Bris-ombuden om vad barnens samtal till hjälptelefonen handar om och utifrån detta författat och illustrerat varsin berättelse.
<b>Mobbning och skolproblem</b>
- De allra flesta samtal till hjälptelefonen handlar om mobbning och problem i skolan och de finns naturligtvis med i boken. Berättelsen om den gröna opeln handlar om en bil som blir mobbad och gråter tills spolarvätskan tar slut, säger Eva Stenlund, Bris-ombud.
- Alla sagor handlar på något sätt om barns utsatthet och om att inte få göra sig hörd. Men i alla finns en framtidstro och hopp om att det går att förändra situationen. Detta skiljer den här sagoboken från många andra barnböcker. Den ska gjuta mod i unga människor, säger Eva Stenelund.
<b>Utgångspunkt för samtal</b>
Syftet med Brisboken är att ge barn ett språk och gemensamma berättelser som kan fungera som utgångspunkt i samtal, både i skolan och hemma, om alla de problem som barn omges av.
- Att träna sig att sätta sig in i andras känslor förbättrar den empatiska förmågan, säger Anwar Samuelsson.
Med boken vill Bris även skapa förståelse för sin verksamhet.
- Tanken med den här boken är att sätta ord på vad vårt arbete går ut på, liksom betydelsen av barns berättelser och vikten av att vi lyssnar till barnen, säger Eva Stenelund.
En stor del av inkomsterna från bokförsäljningen går till att finansiera Bris-hjälptelefon. Totalt går 175 kronor av varje såld bok till Bris.