Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Säg LFV - det räcker

Luftfartsverket, med förkortningen LFV, vill nu bara kallas LFV. Men det är inte enda nymodigheten på det gamla statliga verket. Snart kan myndigheten omvandlas till ett företag.

LFV:s generaldirektör Lars Rekke, vill inte säga vad han själv tycker om att myndigheten kan komma att bli ett företag, men han tror att flera av de anställda är positiva till det. Foto: Anita Kjellberg

LFV:s generaldirektör Lars Rekke, vill inte säga vad han själv tycker om att myndigheten kan komma att bli ett företag, men han tror att flera av de anställda är positiva till det. Foto: Anita Kjellberg

Foto:

Norrköping2007-02-28 06:00
Efter valsegern hösten 2006 tillsatte den borgerliga regeringen en utredning om LFV ska omvandlas från myndighet till ett företag. Den utredningen ska vara klar till hösten. Om utredarna kommer fram till att LFV bör bolagiseras kan det ske redan 2008. LFV:s generaldirektör Lars Rekke säger att om så sker ska verksamheten ändå att vara kvar i Norrköping.
- Vi är väl etablerade här, säger han. Jag ser inga skäl till att flytta lokaliseringen.
Lars Rekke tycker att LFV tog ett steg mot en förändrad verksamhet redan för ett par år sedan när Luftfartsverket och Luftfartsstyrelsen, som tidigare var en gemensam myndighet, delades. Själv vill han varken säga bu eller bä om att göra om LFV till ett företag. Men han tror många i personalen är positiva till en bolagisering, även om det också finns en viss oro över vad som då kommer att hända med LFV och med antalet arbetstillfällen.

Oro för neddragningar
- Skillnaderna kommer inte att bli enorma, säger Lars Rekke. Jag tror att det finns en oro för neddragningar, men jag tror inte man behöver vara orolig.
Enligt honom är alltså inte några större nedskärningar att vänta vid en eventuell bolagsbildning, men han säger att det kan bli tal om så kallad "vardagsrationalisering", vilket med andra ord betyder att enstaka arbetstillfällen kan försvinna.

Affärsdrivande
LFV är redan idag en affärsdrivande myndighet och har krav på sig från staten att gå med vinst. Mellan 2005 och 2006 förbättrades också myndighetens vinstresultat med 209 miljoner kronor. Det beror på att utrikestrafiken ökat, att butikerna på Arlanda, Landvetter och Sturup gått bättre, samt att LFV lyckats hålla nere sina kostnader.
Det var just jakten på kostnader som gjorde att LFV gjorde sig av med Norrköpings flygplats, som gick dåligt. Första juli förra året tog Norrköpings kommun över driften av flygplatsen.
- Jag tror att kommunen har bättre förutsättningar än oss att driva Norrköpings flygplats, säger Lars Rekke. De har bättre möjligheter att få näringslivet att ställa upp. Näringslivet måste ställa upp för sin flygplats, annars är det kört.

Naturligt namn
Att LFV nyligen valt att kalla myndigheten för enbart LFV, vilket är den gamla förkortningen av myndigheten, istället för Luftfartsverket beror bland annat på att man inte vill blandas samman med Luftfartsstyrelsen.
- Det var ju ganska naturligt att välja det namnet, säger Lars Rekke. Det är ju ett namn vi använt förr.

Miljön
Lars Rekke säger att förutom bolagsbildningen är miljön en av LFV:s viktigaste framtidsfrågor. Flyget har ju utpekats som en av de värsta bovarna när det gäller utsläppen av växthusgaser, som kan leda till klimatförändringar.
Lars Rekke tycker dock att frågorna om flyget och miljön måste föras på en internationell nivå, minst EU-nivå, för att det ska bli någon effekt. Han anser att hårdare miljölagar som bara gäller i Sverige blir meningslösa när många flygbolag arbetar på en internationell marknad.
- Det måste vara lika för alla, säger Lars Rekke. De som jobbar inom branschen måste vara beredda på mycket hårdare tag på miljöområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om