Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen väntar het debatt om gatukostnaderna i Marby

För första gången sedan 80-talet tänker kommunen nu driva igenom en så kallad gatukostnadsutredning för ett bostadsområde. Det gäller Marbystrand.

Marbystrand. Ett attraktivt område numera för permanentboende. Någon gång i höst kommer nuvarande och blivande husägare få veta hur mycket de ska betala för att standarden på vägar och parkmark måste förbättras när området får en egen detaljplan.

Marbystrand. Ett attraktivt område numera för permanentboende. Någon gång i höst kommer nuvarande och blivande husägare få veta hur mycket de ska betala för att standarden på vägar och parkmark måste förbättras när området får en egen detaljplan.

Foto: Malin Perk

Norrköping2024-03-21 05:00

Två försök har redan gjorts men stött på patrull. Det innebär att många nuvarande och blivande husägare så småningom kommer att få en rätt saftig räkning att betala. 

En gatukostnadsutredning gjordes senast för drygt åtta år sedan. Det var många som reagerade högljutt då när de förstod att de skulle behöva betala över 100 000 kronor per hushåll för att få höjd standard på det som kallas allmän platsmark när området detaljplaneläggs. 

Vägarna i området anses vara av undermålig kvalitet då Marbystrand från början varit ett sommarstugeområde. För de som då 2015 hade sina hus på plats handlade det om 130 000 kronor och för nybyggare 275 000 kronor. Utredningen godkändes men genomfördes aldrig då hela detaljplaneförslaget underkändes i Mark- och miljööverdomstolen. 

Som Folkbladet berättat tidigare gör kommunen nu ett omtag för att äntligen efter nästan 20 års väntan få detaljplanen på plats. Då har den gamla utredningen blivit för gammal eftersom ytterligare hus kommit till och eftersom kostnader för att färdigställa vägar, gång- och cykelvägar och grönområden i det detaljplanelagda området också har ökat. 

Vi har bett chefen för exploatering på kommunens samhällsbyggnadskontor, Henrik Haugness, förklara varför befintliga husägare kommer att tvingas betala rätt avsevärda belopp och ännu mer om man tänker bygga nytt.

undefined
Henrik Haugness är enhetschef för exploatering. Det är hans avdelning som ska räkna ut vad varje enskild fastighetägare får betala.
undefined
Marbystrand. Ett attraktivt område numera för permanentboende. Någon gång i höst kommer nuvarande och blivande husägare få veta hur mycket de ska betala för att standarden på vägar och parkmark måste förbättras när området får en egen detaljplan.

– Frågan om gatukostnadsutredning finns reglerad i plan- och bygglagen. Däremot är det sällan det är ett så här stort område som omfattas, med kanske upp till 400 hus. Det är också sällsynt att sådana här utredningar görs. Området har växt mycket och inför kommunens övertagande behöver standarden på den allmänna platsmarken förbättras. Hittills har det varit en vägförening som skött området där ju alla husägare är medlemmar och dit de betalat pengar för att underhålla områdets vägar.

– I och med att detaljplanen antas kommer kommunen att ta över driften och underhållet från vägföreningen, vilket innebär att den utgiften försvinner för husägarna. Samtidigt ska standarden på vägarna förbättras, belysningen bli bättre, gång- och cykelvägar byggas och parkmark iordningställas. Då anser kommunen att det är rimligt att en avgift tas ut av dem som bor där, säger han och menar att alla kommunens fastighetsägare redan nu betalar när kommunen sköter underhållet. 

Då bakas kostnaden in i priset på en tomt eller hyran i ett hus. 

– Däremot är det viktigt att påpeka att lagen också säger att kostnaden som husägarna ska betala är skälig och rättvis. Det är orsaken till att de som redan bor i området ska betala en lägre avgift eftersom de hittills bidragit till vägstandarden via vägföreningen. De som bygger nytt får stå för en större kostnad.

undefined
Vem ska betala för vägarna i Marby?

En del av området ägs av det privata bolaget OBOS som styckar av och säljer tomter till hugade spekulanter. Då är det OBOS som får stå för den kostnad som gatukostnadsutredningen kommer fram till. Men det är rimligt att anta att företaget i sin tur tar ut åtminstone delar av den kostnaden när man sätter priset på tomten. 

Någon gång i höst kommer detaljplanen gå ut för granskning och då kommer gatukostnadsutredningen att presenteras. Sedan dröjer det till åtminstone senhösten nästa år innan planen kan antas. 

– Av erfarenhet vet vi att det kommer att bli reaktioner från husägarna i området. Så när allt är klart vet vi inte, säger Henrik Haugness. 

Så säger lagen

Kommunen får besluta att de som äger fastigheter inom en detaljplan ska betala kostnaderna för att anlägga eller förbättra gator eller andra allmänna platser. Kostnaderna ska fördelas på ett skäligt och rättvist sätt.

Det gäller i sådana områden med detaljplan där kommunen är huvudman för allmänna platser. Ersättningen kan avse kostnader för att bygga och förbättra gator och andra allmänna platser. Ersättning kan däremot inte tas ut för underhåll och drift.

En fastighetsägare blir skyldig att betala gatukostnadsersättning när den anläggning som ersättningen avser kan börja användas för avsett ändamål och kommunen begär betalning. 

Betalningen kan ske genom avbetalning och betalningsvillkoren kan jämkas om de är alltför betungande för fastighetsägaren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!