För många bilister är fartkamerorna något av ett hatobjekt och det är inte första gången, som de utsätts för skadegörelse.
Förutom nedsprayning även på andra håll i Sverige, har det hänt att kameralinserna slagits sönder och rent av skjutits sönder med gevär.
På andra håll i landet har hela kamerastolpen fällts till marken, med hjälp av traktorer och det har även hänt att stolparna sågats av.
Bland allmänheten är det dock många som tycker om fartkamerorna, eftersom de absolut har hjälpt till att minska farten på de sträckor där de satts upp och där har även olyckorna minskat tack vare fartminskningen.
– Kamerorna är ett allt viktigare inslag i trafiken, eftersom antalet trafikpoliser blir allt färre och antalet fartkameror allt fler, sade Andreas Drugge vid polisens automatiska trafiksäkerhetskontroll till SVT nyligen.
Han hoppas förstås att kamerorna ska få vara ifred från sabotage:
– Kamerorna är det mest kostnadseffektiva sättet att få ner hastigheten på vägsträckor med hög olycksrisk, sade han.
– Men givetvis behövs också trafikpoliser på vägarna, för det är bara dom som kan upptäcka rattfyllerister, farliga fordon och annan vårdslöshet i trafik.
– Så för annan beteendeövervakning, förutom hastigheten, är det mer effektivt med poliser ute på vägarna.
Tilläggas kan att antalet kameror på svenska vägar nu är uppe i cirka 1 300 och i år beräknas ytterligare 300 kameror tillkomma.
Syftet med kamerorna är att få ner hastigheten, inte sätta dit så många som möjligt och därför är kamerorna inte aktiverade hela tiden.
Ändå väntas kamerorna i år komma upp i cirka 270 000 registrerade fartöverträdelser, mot 247 000 i fjol.