Så upplevs Sommarnorrköping

Hur har det gått för stadens näringsliv när halva sommaren passerat. Folkbladet gjorde en kort avstämning hos några av stadens turistfällor.

Norrköping2016-07-16 12:00

Förra sommaren slog Norrköping turistrekord och mycket tyder på att årets sommar kan bli ännu bättre.

– Evenemangen fyller Norrköping. Bråvalla och SM-veckan är två väldigt bra veckor för staden. Besöksmässigt har det stor inverkan på beläggning på hotell och andra boenden, säger Upplev Norrköpings VD, Stefan Papangelis.

I förhållande till förra årets rekordsommar?

– Det blir svårt att jämföra, förra året hade vi inte SM-veckan. Det är först nu mitten juli som vi går in i högsäsongen, men vi har helt klart fått en väldigt bra start på sommaren, säger Stefan Papangelis.

Största motorn i stadens turism är Kolmårdens Djurpark. Förra året omsatte turistindustrin i kommunen 1,6 miljarder kronor och sysselsatte 1 173 personer och Kolmården spelar en stor roll i de siffrorna.

– Det går som vi förväntat oss. Nu börjar industrisemestern, så kommande fem veckor blir mycket viktiga för oss, säger Kolmårdens marknadschef, Mattias Zingmark.

Vad pekar på en lyckad säsong?

– Det är upp till bevis hur vi lyckats kommunicera och marknadsföra oss på riksplanet.

– Årets satsning, Wildfire, har lockat på en ny målgrupp, säger Mattias Zingmark.

Även ute på Himmelstalundfälten rullar turisterna in.

– Vi visste att det skulle bli ett högtryck, med tanke på alla evenemang som kommunen anordnat den här sommaren.

– Allt har fungerat fint och vi har platser kvar, säger Kristian Christiansen, receptionist på Himmelstalund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om