Förra sommaren slog Norrköping turistrekord och mycket tyder på att årets sommar kan bli ännu bättre.
– Evenemangen fyller Norrköping. Bråvalla och SM-veckan är två väldigt bra veckor för staden. Besöksmässigt har det stor inverkan på beläggning på hotell och andra boenden, säger Upplev Norrköpings VD, Stefan Papangelis.
I förhållande till förra årets rekordsommar?
– Det blir svårt att jämföra, förra året hade vi inte SM-veckan. Det är först nu mitten juli som vi går in i högsäsongen, men vi har helt klart fått en väldigt bra start på sommaren, säger Stefan Papangelis.
Största motorn i stadens turism är Kolmårdens Djurpark. Förra året omsatte turistindustrin i kommunen 1,6 miljarder kronor och sysselsatte 1 173 personer och Kolmården spelar en stor roll i de siffrorna.
– Det går som vi förväntat oss. Nu börjar industrisemestern, så kommande fem veckor blir mycket viktiga för oss, säger Kolmårdens marknadschef, Mattias Zingmark.
Vad pekar på en lyckad säsong?
– Det är upp till bevis hur vi lyckats kommunicera och marknadsföra oss på riksplanet.
– Årets satsning, Wildfire, har lockat på en ny målgrupp, säger Mattias Zingmark.
Även ute på Himmelstalundfälten rullar turisterna in.
– Vi visste att det skulle bli ett högtryck, med tanke på alla evenemang som kommunen anordnat den här sommaren.
– Allt har fungerat fint och vi har platser kvar, säger Kristian Christiansen, receptionist på Himmelstalund.