På parkeringen utanför Bråvallagymnasiet står det en ansenlig mängd A-traktorer. Det är den första dagen med de nya reglerna och vi ska prata med några A-traktorägare. Vi träffar Hugo Ling och Terece Lekander, bägge 17 år, som går andra året på BA22PL, alltså Bygg och anläggning, inriktning plåtslageri.
Terece Lekander bor i Klockaretorpet medan Hugo Ling kommer från Vikbolandet där det är ganska så gott om A-traktorer. Vi frågar vad de tycker om den nya regeln att man nu måste ha bilbälte på sig i A-traktorn.
– Det är ju bra eftersom det sker många krockar så det är ju för att skydda oss, säger Terece Lekander som dock tror att det kommer att ta emot lite för en och annan A-traktorentusiast.
– Många av mina vänner kommer nog att skämmas över att behöva åka med bälte, det är nästan inga som gör det.
Vad tycker ni om att det bara blir tillåtet med en passagerare per säte?
– Jo, det är väl bra i sig men om man är ett gäng som ska någonstans och alla inte har fordon så blir det ju tråkigt för då måste ju någon vara hemma, säger Hugo Ling och Terece håller med:
– Jag tycker att man borde få ha baksäte i bilen nu när alla ändå måste ha bälte. Då vore det ju lagligt att fler skulle kunna åka med, säger Terece Lekander.
De nya reglerna säger också att en A-traktor inte får färdas snabbare än 30 kilometer i timmen. Det har i princip gällt förut också men med en annan formulering som ledde till vissa kryphål. De är bägge överens om att 30 kilometer i timmen är lite väl långsamt.
– Det är ganska segt faktiskt. A-traktorer är ju säkrare än mopedbilar som får köra i 45 kilometer i timmen. Jag känner en som körde in i en stolpe med sin moppebil och den blev skrot direkt, säger Terece Lekander.
Många bilister irriterar sig också på A-traktorer i trafiken just för den låga hastigheten.
– Ja, framförallt på hemväg vid den tiden när alla andra slutat jobbet, Senast igår var jag med om åtminstone fem farliga omkörningar där bilar var nära mötande trafik, berättar Hugo Ling och Terece Lekander har liknande upplevelser.
Bägge försöker underlätta för övrig trafik när det är möjligt.
– Finns det en vägren så brukar jag åka ut där så trafiken kommer förbi, jag har en ganska smal bil, säger Terece.
– Om det blir köer så kör jag ofta in på en vägficka och släpper om trafiken, förklarar Hugo Ling.