Så ska skolan jobba mot diskriminering
- Skolorna måste få in arbetet mot diskriminering i den vardagliga utbildningen, en temadag då och då hjälper inte. Det anser Hans Ytterberg (HomO) som var en av föreläsarna i går när 220 medarbetare från Norrköpings skolor lärde sig mer om barns rättigheter.
Arbetet mot diskrimineringen i skolorna måste ha hög prioritet anser Lars Arrenius (BeO) och Hans Ytterberg (HomO). Foto:Andreas Skogh, 011-200 400
Foto:
- Det förebyggande arbetet mot diskriminering är jätteviktigt. Att vara bra på att sopa i hop spillrorna efteråt räcker inte, då är det försent. Då har ett barns liv redan förstörts av diskriminering eller mobbning. De vuxna måste fråga barnen vad som egentligen pågår ute på rasterna och sedan ta deras berättelser på allvar. Förtroendet mellan skolans personal och eleverna är viktigt.
Fem utredningar
Den nya lagen gör skolan skyldig att utreda fall av trakasserier och annan kränkande behandling. Skolan ska även förhindra att trakasserierna fortsätter. Barn och elever har rätt att få information om hur de ska få hjälp om det uppstår problem. Skolans huvudman har det övergripande ansvaret för att lagen efterlevs och därmed också ansvar för eventuella skadeståndskrav.
Fem fall i Norrköping
Just nu utreds fem fall i Norrköpings kommun där barn anser att de på olika sätt har blivit kränkta. Lars Arrenius, barn- och elevombud vid Skolverket (BeO) tror att det kan bli fler anmälningar nu när barn och föräldrar upptäcker lagen. Men han hoppas samtidigt att de kommer att minska igen eftersom skolorna ska arbeta mer förebyggande med dessa ämnen.
Även innan lagen kom till kunde barn som kände sig kränkta anmäla detta. Skillnaden är att i dag har barnet ett helt annat rättskydd, det ska vara lättare att driva en process.
Tidigare krävdes många vittnen och att det räknades som en allvarlig kränking för att barnet skulle ha en chans att till skadestånd.
Skriflig plan
Alla skolor ska upprätta en likabehandlingsplan som beskriver hur arbetet för barns och elevers lika rättigheter ska bedrivas. Planen ska vara skriftlig och ses över och följas upp varje år. Dessutom är det viktigt att känna till och tänka över vilka värderingar som förmedlas via de läromedel som används i undervisningen.
Det kan vara bra att personalen får olika ansvarsområden i arbetet mot trakasserier, till exempel ansvaret för kränkning i samband med "nollning", sexuell mobbning eller rastisiska flygblad tycker Hans Ytterberg (HomO). Det får inte finnas någon "låt gå attityd" på skolorna, elevernas trygghet måste tas på allvar.
Inga temadagar
Ingrid Palgård, biträdande rektor och studieyrkesvägledare på De Geerskolan i Norrköping var en av deltagarna på utbildningsdagen. Hon tycker att föreläsningen har varit inspirerande och hon känner sig sugen att starta arbetet med utvecklingen av skolans plan.
- Min första spontana tanke var, jaha då ska vi ha en temadag om det här med diskriminering. Men nu förstår jag tydligare att det måste bakas in som en naturlig del i undervisningen, det skulle bli så många temadagar annars, säger hon med ett skratt.
<span class=color style='color:#BF0220;'>Fakta/BESK - Den nya lagen
Sedan den 1 april 2006 gäller lagen (2006:67) om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever, BESK. Den förstärker och förtydligar skolans ansvar när det gäller att motverka och förebygga diskriminering och gäller för all utbildningsverksamhet som regleras av skollagen.
Inget barn och ingen elev får diskrimineras på grund av etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder eller kön. Elever som diskrimineras av skolans personal kan ha rätt till skadestånd.
Utöver förbudet mot diskriminering innehåller lagen också krav på att skolorna aktivt arbetar för att främja barns och elevers lika rättigheter.
Tillsyn över lagen utövas av det särskilda barn- och elevombudet för likabehandling som inrättats på Skolverket, BEO och av ombudsmännen mot diskriminering, JämO, DO, HO och HomO
(källa: www.homo.se)
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!