Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så ska Norrköping satsa på kollektivtrafiken

NORRKÖPING
Spårväg till Hageby/Nave-stad/Ringdansen/Ensjön, fem nya spårvagnar och ombyggnad av Södertull. Övergång från diesel till biogas på alla stadsbussar.
Det är en del av Norrköpings satsning på kollektivtrafiken under de kommande fem åren. Det ska bli Sveriges mest miljöanpassade kollektivtrafik.

Norrköping2002-12-03 00:00
Riktlinjerna och 5-årsplanen presenterades för kommunstyrelsen på måndagen. Den bygger på spårväg och biogasbussar i stan.
Den nya spårvägen ska enligt flerårsplanen kunna invigas 2006. Innan dess måste bland annat en ny trafikplats stå klar vid Södertull. Där räknar man med att byggstart ska vara möjlig i slutet av nästa år.
Den största investeringen under nästa år handlar om en modernisering av spårvagnsverkstaden, totalt en investering på 35 miljoner. Den finansieras i stort sett av den entreprenör som kommer att köra trafiken.
Inköpet av de fem nya spårvagnarna med låggolv är en del av den handikappanpassning av fordon och hållplatser som ingår i planen. Senast 2010 måste de statliga kraven vara uppfyllda.
Därmed räknar man också med att spårvagnsparken ska vara tillräcklig även med en utbyggnad av spårvägen söderut.

<b>Egna körfält</b>
Kollektivtrafiken får fler egna körfält med s k signalprioritering ("gröna vågen"). Det kräver ombyggnader i bl a Norra Promenaden. Det är den typ av arbeten som nu görs i Östra Promenaden. Hagebygatan behöver också byggas om.
Hållplatserna ska förses med informationssystem för den aktuella trafiksituationen, det vill säga upplysning om när spårvagnen kommer.
Beställning av nya spårvagnar måste göras redan under 2003 för att det ska bli leverans 2005.

<b>Södertullplaner</b>
De omstridda planerna för Södertull ska omprojekteras nästa år för ombyggnad 2004.
Den nya spårvägen till Navestad måste också börja planeras under nästa år för att kunna byggas 2005-2006. Merkostnaden för kommunen beräknas till två miljoner per år.
En satsning på biogas som bussbränsle förutsätter ett avtal med Sydkraft om gasleverans. Det innebär i sin tur att fler fordon, utöver bussarna, kan drivas med biogas. Kvar i tätortstrafiken blir 18 bussar, om alla planer förverkligas.
Den årliga investeringskostnaden för den nya kollektivtrafiken beräknas bli ca tio miljoner. Det är ungefär lika mycket som kommunen investerat de senaste åren i kollektivtrafiken. Den exakta kostnaden beror på hur mycket staten skjuter till för spårvägen.
Totala investeringen beräknas till 300 miljoner kronor, men den slås ut uunder flera år.
Kommunens kostnad för hela kollektivtrafiken är idag ca 75 miljoner per år. 48 miljoner av detta är kommunens avgift till Östgötatrafiken.
En avveckling av spårvagnstrafiken skulle kosta ca 100 miljoner i avveckling.
Beslut om de nya riktlinjerna måste tas av fullmäktige redan i januari för att man ska hinna göra de uppphandlingar som krävs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!