Så ska Norrköping marknadsföras utanför kommungränsen
NORRKÖPINGHur framåt och bra det är i Norrköping, med Campus och IT och allt det där, det vet vi ju alla. I Norrköping.Men utanför Norrköping, där vet man det inte. Där har man inte ens någon aning om stadens eget lilla Silicon Valley, ProNova alltså.Därför har nu kommun och näringsliv samlat ihop resurser för att få mer kraft i marknadsföringen.
Det blir 6 milj kr årligen, en avsevärd upprustning jämfört med de 1-2 miljoner som kommunen själv tidigare kostat på sig. Pengar som uppenbarligen inte räckt så långt.
Inte ens opinionsbildarna i landet verkar veta särskilt mycket om Norrköping. Och allra minst vet de, hur bra det är här.
<b>Få hit företag</b>
Vad det här rör sig om är marknadsföring av och för näringslivet. Det gäller att få hit företag och folk.
Vilken bild har då ett antal högt uppsatta personer - i företag, i banker, chefredaktörer mfl av Norrköping? Jo av industrier, kriser, nedläggningar. SMHI och IFK Norrköping känner någon till. Men allmänt ligger både kunskaper och intresse lågt.
ProNova hade däremot ingen hört talas om. Campus visste man om sådär i största allmänhet. Men bara 2 av 26 kunde ange någon utbildning där (och då var den ene något slags chef på Högskoleverket). Av Norrköpingsbor kunde man namnge Fredrik Lundberg, Tjadden och Pernilla Wiberg.
Sådan allmän okunskap kan ju låta deprimerande. Men det hela kan också vändas till en optimistisk vinkel, det gäller bara att så att säga se saken på rätt sätt.
- Det är som en tom tavla, mycket återstår att sägas. Men det är ju också ett bra läge, där det finns mycket kunskap vi kan tillföra, säger konsulten Anna Olofsson.
- Vi ska få ut nyheterna om Norrköping, lyfta fram bra exempel, försöka få medierna att skriva, säger Thomas Sjölander.
<b>Mer positiva</b>
Enkäten bland opinionsbildarna hör till det, som nu ska ligga till grund för Nya Norrköpings arbete. Men man har också pejlat stämningarna bland en del lokala opinionbildare, liksom bland Norrköpingsborna mer i allmänhet.
Då kan man finna stöd i, att Norrköpingsborna själva är så mycket mer positiva än de utsocknes. De bofasta tycker att Norrköping är en vacker stad, en bra stad att bo i - och att fler också borde få veta detta. Nöjdast av alla är ungdomarna.
Den Norrköpingsbild som nu ska marknadsföras är välbekant, och att man marknadsför den utåt är heller inget nytt. Så vad är då nytt i sammanhanget?
Jo, detta att man nu satsar betydligt kraftfullare. Med mer pengar bakom, och med kommun och näringsliv i förenad ansträngning, borde man kunna nå ut bättre.
- Att tränga igenom mediebruset, som Sjölander säger.
Marknadsföringen ska också bli mer inriktad på bestämda målgrupper, medan man tidigare kan sägas ha vänt sig till allt och alla.
<b>ProNova blir känt?</b>
Studenter, som man ju så gärna vill ha till Norrköping, och företag som passar in i Campusprofilen - se där två huvudsakliga målgrupper.
Lägg därtill olika opinionsbildare av nationell betydelse. Och kanske ska då, om fyra-fem år eller så, ProNova kunna vara känt även utanför Norrköpings hank och stör.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!