Så ska kommunen få ordning på elsparkcyklarna

Går det få någon ordning på eländet med omkullkastade elsparkcyklar på Norrköpings gator? Kommunledningen hoppas naturligtvis det.

Slängda sparkcyklar förfular stadsbilden, menar Karin Jonsson (C) som hoppas att de nya åtgärderna ska ge bättre resultat.

Slängda sparkcyklar förfular stadsbilden, menar Karin Jonsson (C) som hoppas att de nya åtgärderna ska ge bättre resultat.

Foto: Pär Andersson

Norrköping2021-09-29 20:00

Elsparkcyklarna började dyka upp på Norrköpings gator för ungefär ett år sedan. 

Då hade detta nya fenomen redan funnits i landets största städer i ett par år.

I Norrköping gick utvecklingen blixtsnabbt när branschen väl var etablerad och i dag rullar 1 690 cyklar kopplade till de fem operatörerna i Norrköping; Voi, Tier, Enjoy, Qick och Bolt.

Dessutom finns ett antal privatägda elsparkcyklar i stan.

Sparkcyklarna är till stor glädje för många Norrköpingsbor som smidigt kan ta sig fram inne i stadskärnan. 

– De är både till glädje och sorg, menar Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden. En uppsida är att vi kan ha färre bilar i centrum nu.

Slängda sparkcyklar förfular stadsbilden, menar många. Dessutom kan de utgöra en säkerhetsrisk. Så sent som i förra veckan avled en cyklande äldre man sedan han kolliderat med en övergiven elsparkcykel på en cykelbana i centrala Västerås.

Tekniska nämnden satt nyligen i möte med representanter från de fem bolagen i Norrköping. Det blev ett möte som Karin Jonsson betecknar som givande.

– Min bild är att vi och företagen upplever samma svårigheter och de är positiva till att vi ställer tuffare krav. De vill inte heller ha slängda cyklar överallt.

Två av företagen, Tier och Voi, kommer inom kort att lansera en nyhet som förhoppningsvis ska leda till ett mer städat användande av cyklarna. Den tekniska lösningen går ut att på användaren, när denne avslutat färden, fotograferar cykeln och skickar bilden till uthyraren.

– Om användaren missköter sig kan bolagen ta ut en avgift. Jag vet att bland annat Helsingborg har provat detta med lyckat resultat. 

Andra saker som diskuterades på mötet med uthyrningsföretagen var fler parkeringsplatser för cyklarna, utbildningsinsatser mot skolungdomar, no parking-zoner eller avgränsande zoner där man inte kan avsluta sin resa. Såna områden finns idag redan i Strömparken, på Drottninggatan och i Carl Johans park.

Därtill kan kommunen tvinga företagen att ta kostnaden för felparkerade cyklar på stan.

– Vi i nämnden kommer att besluta om att införa kort flytt av vår parkeringsenhet. De ska få möjlighet att flytta cyklar och utföra avgift för flytt till självkostnadspris, säger Karin Jonsson.

Kommunen vill också undersöka möjligheten att upphandla verksamheten.

– På så vis skulle vi kunna ställa lite högre krav på företagen. Vi tittar på en sån lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!