Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så ska Ingelsta växa

Utrymmena mellan Norrköping och Åby ses som expansionsområden för kommunen.
Så t ex planeras här för ytterligare tillväxt för Ingelsta externhandelsområde.
För denna del av Ingelsta har nu ett, som det heter, "program för Ringeby med mera (vid trafikplats Ingelsta)" tagits fram.

Hitåt, på Ingelsta bortom Maxi, ska externhandeln få expandera.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Hitåt, på Ingelsta bortom Maxi, ska externhandeln få expandera. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

NORRKÖPING2005-03-02 06:00
Trots att det fyllts på rejält i Ingelsta under 90-talet, och raden av varuhus där nu är på väg att växa förbi och bortom Maxi (Hornbach m m) så finns ännu en del mark kvar. Som Norrköpings kommun nu vill se använt till att fullborda externhandelsområdet. Detta är också, slår programmet fast, förenligt med Norrköpings handelspolicy.
Det handlar här om den avsmalnande tarm, som ännu återstår norrut mellan Stockholmsvägen (gamla E4) och den nuvarande E4-motorvägen, fram till att dessa båda börjar löpa samman.
Detta är marker som ligger mitt i det allmänna virrvarr av leder och avfarter där också väg 51, via en bro över det aktuella området, mynnar ut i E4.

På gång
Här har kommunens näringslivsbolag intressenter på gång. En eller kanske rentav flera möbelbutiker, en storhandel för bildelar samt även någon hem- och fritidshandel.
Inte minst möbel- och bildelsbutikerna välkomnas av kommunen, eftersom sådana hittills saknats. Men med dem Ingelsta handelsområde vara komplett.
Den tidigare kritik som funnits mot sådana här satsningar på externhandel, med den ökande biltrafik som därav följer, har tystnat eller trängts undan. Dock nämns i programmet risken för att gränsvärdena för utsläpp från bilar redan idag överskrids eller i varje fall kan komma att överskridas. Därför bör "noggrannare studier göras i samband med att miljökonsekvensbeskrivning upprättas".
Butiksytorna handlar om på sikt kanske 18.000 kvm för möbelförsäljning, och då flera olika etableringar. Men dessa kommer ju då ofrånkomligen att gå ut över affärer, som redan finns.

Andra butiker tappar
Konsultföretaget Nordplan har gjort beräkningar över, hur detta kommer att slå. För möbelhandeln som finns idag beräknas tapp på i snitt 20-25 procent. En ny stor enhet för bildelar skulle ta kunder framför allt från Biltema i Linköping. Men även Mekonomen-butikerna i Norrköping och Finspång får vidkännas tapp, som beräknas till 10-15 procent..
Däremot bedöms inverkan på själva cityhandeln bli ringa. Dock räknar Nordplan med att utvecklingen mot externhandel kommer att gå vidare, och fortsatt förädling kommer att krävas om stadskärnan ska klara den konkurrensen.
Som ett resultat av 90-talets trafiksatsningar är planområdet idag omringat och genomskuret av vägar. Därmed ju också lättillgängligt för bilburna, och således till fördel för externhandeln.
Men området är alltså redan är utsatt för buller, avgaser liksom för trafikolyckor med farligt gods. Tomterna bör därför, enligt programmet, lokaliseras minst 50 meter från E4 och riksväg 51. En riskanalys bör också komma till stånd.
När första etappen av Norrleden - från E4 till Järngatan - nu byggs under året, då kommer trafiken till och från riksväg 51 att öka här på platsen. I övrigt tros det existerande vägnätet klara den ökade trafiken, frånsett då Ingelstarondellen där framkomligheten väntas bli försämrad.
I området finns fornminnen att ta hänsyn till, bland annat då tre gravfält och ett antal runstenar. Det handlar om lämningar från både bronsålder och järnålder.
Det påpekas i programmet att Ingelsta är så exponerat från E4 att det blir en av "portarna" till Norrköping. Därför måste det som uppförs där ges en "vårdad och representativ karaktär".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om