Så vill den styrande Kvartetten främja cyklandet i Norrköping. På måndagen presenterade politikerna en rad åtgärder, vid en pressträff vid Skvallertorget.
– Vi vill lyfta cykelåkandet i Norrköping. Det är ett trafikvänligt fortskaffningsmedel, det är miljövänligt, hälsofrämjandet, och det tar ganska lite plats i stadsrummet. Det blir trängre och trängre inne i stan, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C) som vill göra det lättare att cykla i Norrköping.
– Vi håller på med en större utredning i kommunen där det handlar om att se över var man ska cykla, ska vi göra motorvägar för cyklar och underlätta för cyklister över huvud taget. Där är vi inte riktigt klara än, säger Karin Jonsson.
Under tiden finns det annat att jobba vidare med: säkerhetsfrågor och andra sätt att underlätta för cyklister, säger hon.
– Vi har samlat ihop vad vi vill göra under nästa år.
– Jag tillhör dem som cyklar 365 dagar om året, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L), och puffar för att det går mycket snabbare att ta sig fram på cykel när det vissa tider blir bilköer i stan.
Sex miljoner kronor har i år avsatts för asfaltering av cykelvägar. Nya skyltar om cykelvägar ska upp, i en stad som har mycket studenter och turister.
Trafiksäkerhetsåtgärder vid korsningar och övergångar planeras, liksom ledstänger vid övergångar som cyklister kan hålla sig i när de stannar till, utan att behöva kliva av cykeln.
Fler cykelpumpar, samtidigt som de befintliga byts ut, en app som visar cykelvägar, fler cykelparkeringar under tak och vid mataffärer, "färgglatt och ordning och reda", och en parkeringsnorm för cykel i nybyggda hus, är också på gång.
– Vi har sett att de lite längre cykelresorna ökar, de som cyklar en mil till jobbet, säger Karin Jonsson.
– För att få igång fler som cyklar kan man ha kampanjer mellan olika arbetsplatser, säger kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (KD).
Kommunen utreder förmånscykel med bruttolöneavdrag, som tidigare för datorer, en elcykelkampanj, och ett hyrcykelsystem, eventuellt tillsammans med Linköping, för pendlare.
Nya gång- och cykelvägar är på gång, till Ingelstaområdet, mellan Ljunga och Marby, och från Svärtinge mot kommungränsen till Finspång. En gång- och cykelväg för 75 miljoner kronor över Strömmen till Inre hamnen är också på förslag.
– Det är inte beslutat än, men det finns planer på det, säger Karin Jonsson om bron.