Så ska de pressa asfaltpriset
Luftfartsverket och Vägverket har tröttnat på de höga svenska asfaltspriserna. Därför invigde de igår en gemensam asfaltdepå som ska pressa priserna på asfalt till flygplatser och vägar.
Igår invigdes Vägverket och Luftfartsverkets gemensamma asfaltsdepå i Norrköping. Joakim Jarnebring, upphandlingsdirektör på Vägverket och Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke klippte bandet för den första tankbilen som skulle till Upplands Väsby. Foto: Anita Kjellberg (011-200 462) anita.kjellberg@folkbladet.se
Foto:
Med den nya depån i Norrköping vill de båda verken förbättra konkurrensen och motverka att några få aktörer kan kontrollera marknaden.
- När de traditionella anläggningarna i Sverige tar ut priser som inte är i närheten av europeisk nivå, har vi nu möjlighet att stimulera konkurrensen och förse entreprenörer med bitumen, säger Lars Rekke, generaldirektör på Luftfartsverket.
- Redan innan vår depå börjat användas har den påverkat beläggningspriserna. Sedan 2001 har de sjunkit med 20 procent, och priserna har dippat extra kraftigt nu mot slutet, säger Joakim Jarnebring, upphandlingsdirektör på Vägverket.
850 tankbilar
Depån för bitumen, bindemedlet till asfalt, hyrs för en femårsperiod. Den kommer årligen att leverera ungefär 30000 till 50000 ton bitumen, cirka 850 tankbilar. Det räcker till 12 procent av den totala asfaltvolymen i Sverige.
- Norrköping är bäst ur logistisk synpunkt, beläget i Mellansverige med närhet till hamn, säger Joakim Jarnebring.
Men verken uppger att de inte har några ambitioner att etablera sig som stadiga leverantörer på bitumenmarknaden, utan engagemanget kommer minska när priserna sjunker.