Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SÄ ser partierna pÄ flygplatsförslaget

Flera partier kan tÀnka sig en lösning dÀr en privat aktör tar över driften av flygplatsen. Det visar en rundringning som Folkbladet gjort.

Mia Sköld (MP), Nicklas Lundström (V), Sophia Jarl (M) och Lars Stjernkvist (S) berÀttar om hur deras respektive partier ser pÄ förslaget om flygplatsen.

Mia Sköld (MP), Nicklas Lundström (V), Sophia Jarl (M) och Lars Stjernkvist (S) berÀttar om hur deras respektive partier ser pÄ förslaget om flygplatsen.

Foto: Carolina Nilsson/Henrik Jonsson/Joakim Blomqvist

Norrköping2020-11-10 19:00

Det kommunala bolaget RÄdhus AB presenterade i fredags sitt förslag gÀllande flygplatsens framtid.

De föreslÄr kommunfullmÀktige att pröva om det finns intresse pÄ marknaden för ett övertagande.

Enligt förslaget skulle flygplatsverksamheten upphandlas och bolaget, Norrköping Airport AB, sÀljas till ett marknadsmÀssigt pris.

Kommunen föreslÄs dock ha kvar en aktie under den första avtalsperioden och Àven stÄ kvar som Àgare till sjÀlva fastigheten och stora delar av marken. Den privata aktör som tar över skulle sedan fÄ hyra fastigheten och arrendera marken.

– Det Ă€r för att vi vill försĂ€kra oss om att den som köper bolaget verkligen bedriver flygverksamhet. Vi vill inte förlora kontrollen utan fortsatt ha insyn och veta vad som hĂ€nder. Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt, sĂ€ger Lars Stjernkvist (S) kommunstyrelens ordförande.

Enligt förslaget skulle ocksĂ„ ett driftsbidrag pĂ„ totalt 60 miljoner kronor delas ut över de första tre Ă„ren. 

Folkbladet har varit i kontakt med representanter för de olika politiska partierna för att se hur de stÀller sig till förslaget.

Det Àr flera som inte hunnit lyfta frÄgan Àn.

Samtidigt Àr det inget parti som Àn sÄ lÀnge helt tar avstÄnd frÄn det framtagna förslaget.

– VĂ„r grundinstĂ€llning Ă€r att flygplatsen ska lĂ€ggas ner, att marken istĂ€llet ska anvĂ€ndas till bostĂ€der, industrier, lager och liknande, och att vi ska sluta med subventionerna. Det Ă€r det tydliga mĂ„let. Men nu mĂ„ste vi se om det i det hĂ€r lĂ€get Ă€r bĂ€ttre att lĂ„ta en privat aktör ta över, dĂ„ slipper vi i alla fall subventionerna. Vi Ă€r inte riktigt klara Ă€n och kommer att diskutera det hĂ€r i vĂ„r fullmĂ€ktigegrupp inom ett par veckor innan vi sĂ€tter ner foten, sĂ€ger Nicklas Lundström (V).

Miljöpartiet som lÀnge ifrÄgasatt behovet av en flygplats i Norrköping, nÀr det redan finns en i Linköping och en i Nyköping, Àr heller inte helt frÀmmande för ett privat övertagande.

– Miljöpartiets hĂ„llning har hela tiden varit att flygplatser ska bĂ€ra sina egna kostnader. Finns det nu nĂ„gon som vill ta över flygplatsen och det pĂ„ sikt inte behöver lĂ€ggas nĂ„gra mer skattemedel pĂ„ den sĂ„ har vi uppnĂ„tt det vi vill. DĂ„ kan vi motivera en försĂ€ljning. Sedan kan jag fortfarande tycka att det kĂ€nns mycket med tre flygplatser inom en timmes reseavstĂ„nd, sĂ€ger Mia Sköld (MP).

Moderaterna Àr positiva till en upphandling av driften men vill inte sÀlja alla aktier i bolaget, dÄ de Àr rÀdda för att tappa kontrollen över viktig infrastruktur. De menar ocksÄ att det Àr ett illa valt tillfÀlle att göra den hÀr affÀren dÄ flygbranschen nu genomgÄr en stor kris.

– Det Ă€r en extremt dĂ„lig tid att sĂ€lja ut offentligt Ă€gd egendom i dagslĂ€get. Alla förstĂ„r att marknadsvĂ€rdet just nu inte Ă€r i nĂ€rheten av vad vĂ€rdet Ă€r under normala omstĂ€ndigheter. Kommunen ska inte göra dĂ„liga affĂ€rer med vĂ„ra gemensamma skattepengar, sĂ€ger Sophia Jarl (M), i ett pressmeddelande.

Moderaterna uttrycker Àven en oro för att en del kommunal mark ska ingÄ i affÀren.

Socialdemokraterna har inte fattat nÄgot definitivt beslut Àn men har diskuterat frÄgan i fullmÀktigegruppen och pÄ ett medlemsmöte och Àr initialt positiva till förslaget.

– Vi har fĂ„tt ett principiellt ja och klartecken att gĂ„ vidare med frĂ„gan, sĂ€ger Stjernkvist.

SÄ hÀr sÀger övriga partier om förslaget:

Reidar Svedahl (L): – Vi har inte diskuterat det Ă€n. Det finns de i vĂ„rt parti som tycker det Ă€r bra att ha en flygplats, och de som tycker att det kostar lite för mycket pengar. Jag tror, med betoning pĂ„ tror, att vĂ„rt parti kommer att tycka att den hĂ€r lösningen med att flygplatsen blir kvar men att det inte innebĂ€r nĂ„gon ekonomisk risk för kommunen Ă€r bra. Det Ă€r min bedömning.

Eva-Britt Sjöberg (KD): – Det hĂ€r Ă€r stora viktiga frĂ„gor, dĂ€r man kan se pĂ„ saker frĂ„n lite olika perspektiv. Det finns inget som Ă€r rĂ€tt eller fel utan man mĂ„ste vĂ€ga olika saker mot varandra. NĂ€r vi tidigare har diskuterat flygplatsen sĂ„ har vi sagt att vi ser vĂ€rdet i att ha en flygplats i Norrköping.

Benny Sellborn (SD): – Vi har inte tagit stĂ€llning till det Ă€n. Vi kommer att ta upp det pĂ„ vĂ„rt nĂ€sta möte.

Karin Jonsson (C): – Vi har inte diskuterat frĂ„gan Ă€n.

FrÄgan om en upphandling av flygplatsverksamheten ska först upp i kommunstyrelsen i november, sedan i fullmÀktige i december. Folkbladet har tidigare rapporterat om att företaget Independent Business Group visar intresse för att ta över flygplatsverksamheten.

Bakgrund

RĂ„dhus AB beslutade i mars 2019 att Norrköping Airport AB:s verksamhet skulle utredas med fokus pĂ„ kostnad. 

Under utredningens gÄng uttryckte en privat intressent intresse av att driva Airport.

I diskussionerna kring Airports framtid har företrÀdare för det lokala nÀringslivet i Norrköpings kommun givit uttryck för vikten av en flygplats. RÄdhus föreslÄr nu att fullmÀktige fattar beslut om att pröva om det finns intresse pÄ marknaden för att driva och förvÀrva Airport. KÀlla: Norrköpings kommun

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!