24 miljarder kronor.
Så mycket uppskattar Svensk Handel att julklappshandeln kommer att omsätta i år. Att julen är en kommersiell högtid går inte att ta miste på och inne på Ingelsta Shopping är tempot högt.
Lisa Dahlberg har några grejer kvar på sin inköpslista och är sällan ute i god tid.
– Jag kör oftast på slutet. Det är mest till barnen, allt från miniräknare till hudvårdsprodukter, säger hon.
Har du kommit i julstämning än?
– Lite, jag har jobbat in i det sista. Nu är det dags att slå om till ledighet. Det viktigaste är inte prylarna utan att man får tid ihop och äta gott, säger Lisa Dahlberg.
Någon som verkligen planerat sin julhandel är Sayed Yafari: han är helt klar.
– Det känns bra, jag brukar vara ute i god tid. Efter första advent brukar jag börja, säger han.
Även han köper mest julklappar till barnen.
– Det blir inte mycket till oss vuxna, men vi har vant oss, säger Sayed Yafari.
Sayed Yafaris och Lisa Dahlbergs resonemang är högst representativt för julhandeln i Sverige. Barnfamiljer planerar att spendera 3 755 kronor i snitt på julklappar enligt en undersökning från Länsförsäkringar medan hushåll utan barn hemma tänker lägga 2 774 kronor.
Caroline Jansson Uppdal är nästan klar med sin julhandel. Även hon tycker att klappar egentligen är sekundärt – det viktigaste är myset med familjen.
– Julen börjar i och med uppesittarkvällen, då spelar vi Bingolotto med hela familjen, berättar Caroline Jansson Uppdal.
Det enda hon saknar för att komma i full julstämning är snön.
– Men det kan vi inte styra över. Vi kan bara be till snögudarna, säger Caroline Jansson Uppdal.