Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så missnöjda var Norrköpingsborna

Under förra året fick konsumentrådgivningen i Norrköping ta emot 3 385 ärenden. 2 778 av dessa rörde klagomål av olika slag. Mest missnöjda var konsumenterna med hantverkstjänster, telefoni och internet.

Foto: Svensson Robert

NORRKÖPING2010-01-13 03:00
288 ärenden gällde hantverkstjänster, där det förekom "saltade räkningar", arbeten som inte hade blivit färdiga och rena fuskjobb. Flera av klagomålen gällde renoveringen av kök och badrum.Enligt Pekka Lehtinen vid Konsument Norrköping är det viktigt att begära referenser när man anlitar hantverkare.- Låt inte alltid priset styra. Det viktigaste är att hitta en noggrann och erfaren hantverkare. Det kan vara bra att ta in anbud från flera olika håll och skriva ett skriftligt avtal innan arbetet sätter igång, säger Pekka Lehtinen.Kolla hos kronofogden
Hos skatteverket kan man kontrollera så att hantverkaren har F-skattesedel. Kronofogden kan upplysa om hantverkaren har obetalda skulder registrerade, då kan hantverkaren gå i konkurs innan arbetet är slutfört, eller innan reklamationstiden gått ut, som är tio år.- Vid en konkurs förlorar den som har anlitat hantverkaren sina lagliga rättigheter. Man ska inte heller betala något i förskott och inte för något som inte är fackmässigt gjort, säger Pekka Lehtinen.Vännerna kan tipsa
Han tipsar om att de bästa hantverkarna hittar man genom sina vänner och bekanta, som kan rekommendera hantverkare som de är nöjda med. Enligt Pekka Lehtinen är det också viktigt att vara försiktig med att anlita hantverkare som annonserar i dagspressen, som enbart uppger sitt mobiltelefonnummer och som lovar tio års garanti för utförda jobb.Ett annat problem är alla oseriösa telefonförsäljare och ambulerande säljare inne och utanför varuhus, som med löften om gratistelefoner och billiga samtal, lockar till både dåliga och långa avtal enligt Pekka Lehtinen.- Var mycket kritisk till den här typen av försäljning och ingå inga avtal på stående fot, uppmanar Pekka Lehtinen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om