Så missnöjda var Norrköpingsborna
Under förra året fick konsumentrådgivningen i Norrköping ta emot 3 385 ärenden. 2 778 av dessa rörde klagomål av olika slag. Mest missnöjda var konsumenterna med hantverkstjänster, telefoni och internet.
Foto: Svensson Robert
Hos skatteverket kan man kontrollera så att hantverkaren har F-skattesedel. Kronofogden kan upplysa om hantverkaren har obetalda skulder registrerade, då kan hantverkaren gå i konkurs innan arbetet är slutfört, eller innan reklamationstiden gått ut, som är tio år.- Vid en konkurs förlorar den som har anlitat hantverkaren sina lagliga rättigheter. Man ska inte heller betala något i förskott och inte för något som inte är fackmässigt gjort, säger Pekka Lehtinen.Vännerna kan tipsa
Han tipsar om att de bästa hantverkarna hittar man genom sina vänner och bekanta, som kan rekommendera hantverkare som de är nöjda med. Enligt Pekka Lehtinen är det också viktigt att vara försiktig med att anlita hantverkare som annonserar i dagspressen, som enbart uppger sitt mobiltelefonnummer och som lovar tio års garanti för utförda jobb.Ett annat problem är alla oseriösa telefonförsäljare och ambulerande säljare inne och utanför varuhus, som med löften om gratistelefoner och billiga samtal, lockar till både dåliga och långa avtal enligt Pekka Lehtinen.- Var mycket kritisk till den här typen av försäljning och ingå inga avtal på stående fot, uppmanar Pekka Lehtinen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!