Många har en negativ bild av dataspel och allt det för med sig men spelutvecklingen har också fört visualisering och digital teknik framåt. Ett projekt som utgått från spelvärlden är Visual Crime Scene, ett projekt för att lösa brott. Nu finns det tillgängligt att testas av allmänheten på Visualiseringscenter C.
Torsdagen den 7 december finns ett antal personer på plats för att inviga denna interaktiva utställningsdel. En skärm på tredje våningen döljs av ett svart tyg. Detta dras bort och så demonstreras Visual Crime Scene, en brottsplats i 3D dyker upp med en referensfilm från den verkliga platsen strax över.
Här kan man alltså gå in och titta på bevis, se händelseförloppet och interagera på olika sätt för att få en överblick över brottsplatsen och kanske lösa brottet. Den inspelade rösten som vägleder är bekant, det är nämligen polisutredaren Jan Staaf i egen hög person som har lånat sin röst.
Lisa Lindgren är vd för Norrköpings visualisering AB vid Visualiseringscenter C.
– Vår uppgift i det här är att vara den plats där allmänheten kan ta del av både vad vi forskar på, vilka behov som finns och hur tekniken kan möjliggöra för det, förklarar hon.
– Jag tänker att det unika med Visualiseringscenter C är att vi har fri entré och att forskarna här kan få en plattform att kommunicera med allmänheten.
Projektet har alltså tagit inspiration från spelvärlden.
– Hela demonstratorn bygger på en spelteknologisk plattform så här har vi en korsbefruktning mellan gammal industriell metodik och så har vi dataspelsgenerationen och den teknologin som skapats som möjliggör att samla mycket data. Det handlar om att flytta en brottsplats till den digitala världen och spelteknologin har ju verktyg för att hantera stora mängder data, säger Lisa Lindgren.
En av aktörerna på plats är Nationellt Forensiskt Centrum (NFC). Vi pratar med forensikern från NFC Jimmy Berggren efter invigningen. Han jobbar just med 3D-simulationer och liknande.
– Vi fångar platserna i 3D med laserscanner men även andra tekniker och använder egentligen det som en grund för att skapa en förståelse av platsen. Det har vi gjort sedan 2017, det första caset vi hade var Drottninggatan i Stockholm efter terrordådet. Vi visualiserade redan där lastbilens färd, förklarar Jimmy Berggren.
– Sedan har utvecklingen gått framåt. Vi har köpt nya snabbare scannrar och samlar in mer data på kortare tid. Efterbearbetningen går också snabbare och vi har fått upp rutiner för hur vi kan skapa de här visuella modellerna.
Hur kan det här projektet vara till hjälp för er på NFC?
– Jag hade gjort en visualisering av Resecentrum i Linköping (mordet 2021 förf. anm.) strax innan det här och då hade vi ett möte där vi pratade kring det konceptet. Jag hade idéer i mitt huvud om att jag ville ha ett eget verktyg som jag skulle kunna sitta och jobba i vilket inte finns. Det var där någonstans vi började med det här och byggde på, säger Jimmy Berggren.
– Jag ser framför mig en 3D-modell där jag kan positionera: var stod den människan, hur gick kulbanan? På det sättet har vi brottsplatsen kvar som i just den stunden brottet skedde. Sedan är vi väldigt försiktiga och håller oss bara till det vi har belägg för.
Nu kan alltså alla dolda brottsutredare i allmänheten testa att gå in i en 3D-brottsplats och göra sin egen brottsplatsundersökning. Lycka till.