Det är med anledning av det blodiga kriget mellan Israel och Hamas som Folkbladet besöker SFI, Svenska för invandrare, i S:t Olofsskolan. Den 7 oktober inledde terrorstämplade Hamas en militär operation mot IsraeI, vilket skördat tusentals människoliv och orsakar stort lidande på båda sidor. I ett Facebookinlägg beskriver en SFI-lärare att hen fått trösta elever från båda sidorna i konflikten. Det är dock inte en konflikt som orsakat mer upprörda känslor än andra krig i världen.
– Det är klart att det kommer upp ibland. Men det är verkligen viktigt att se från två håll, och där har ju inte vi all kunskap. Vi försöker att undvika särskilt känsliga ämnen i undervisningen då språkförbistringen gör att man inte kan vara så nyanserad i sina samtal, säger Anna Wilsborn.
På SFI undervisar lärarna hela tiden elever som har en ryggsäck med upplevelser från krig och konflikter.
– Vi har ju Syrienkriget, Afghanistan, Somalia, Eritrea, Ukraina/Ryssland. Där har vi båda parterna som sitter i klassrummet och har lektioner, säger Susanne Schmidt, kurator på skolan.
Hon finns där för att stötta i de fall som någon mår dåligt och hon är tydlig med att den här konflikten inte lett till fler samtal än vanligt.
– Många av våra elever lever med migrationsstress och PTSD, (posttraumatiskt stressyndrom) och det hanterar vi på skolan. Om vi känner att vi inte kan hantera det så hänvisar vi till Flyktingmedicinskt centrum eller till Hälsogrupper i Hageby på Cityhälsan Söder.
Även försteläraren Samija Eriksson menar att den pågående konflikten i Israel/Palestina inte orsakat fler samtal än vanligt. Det är få elever från området som går på SFI.
– Det blir också snett om vi ska börja prata Mellanöstern när vi har andra krig som pågår, till exempel Ukrainakriget och personer från Ryssland som sitter där. Vi har Afghanistan där jordbävningen inte uppmärksammades i och med att Israel/Palestinakonflikten kom upp. Vårt fokus är språkundervisningen, säger hon.
Susanne Schmidt lyfter också fram att skolan kan bli en plats där eleverna släpper det som händer i hemlandet.
– Att man får en liten fristad från det elände och den sorg som många av våra elever befinner sig i. Det jag upplever är att när det är en stor konflikt så är de i ett ständigt flöde och håller sig uppdaterade, vilket gör att de blir sämre i sitt psykiska mående. Så det finns en vits med att vi håller oss neutrala och tänker skola i skolan.
I klasserna jobbas det dagligen med de lagar och regler som måste efterlevas i Sverige och man pratar om hur det fungerar i det svenska samhället. Det kommer hälsokommunikatörer från Region Östergötland var tionde vecka. Något som ofta tas upp på olika sätt är jämställdhet och allas lika värde. Det skapar en grund för att lägga olikheter och meningsskiljaktigheter åt sidan.
– Där ute kan de vara motståndare rent ideologiskt eller vara på olika sidor i konflikter men inne i skolan så blir det lugnt, säger Susanne Schmidt.
– Det är vuxna människor som är här och det är inga större konflikter. Man sörjer med bordsgrannen som just har förlorat någon fast man kanske är på olika sidor. Om någon får ett tråkigt besked under lektionstid så backar hela klassen upp, säger Anna Wilsborn.