Så förlorade Fyrklövern spelet om Södergården
Uppföljning och utvärdering. Två ord som blev helt avgörande när företaget Fyrklövern förlorade upphandlingen av äldreboendet Södergården. Kommunens företrädare ansåg att Fyrklöverns anbud hade brister på just de punkterna. Det spelade ingen roll att företaget drivit vården i tio år.
Kommunen har beslutat att driften av Södergården ska skötas av företaget Attendo Care; ett företag som fått hård kritik för sin verksamhet i andra kommuner. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
Ytterligare två politiker och tre tjänstemän ingår i upphandlingsgruppen. Det var den sex personer starka upphandlingsgruppens utvärdering som ligger bakom vård- och omsorgsnämndens nyligen fattade beslut att Södergården ska byta entreprenör. Attendo Cares anbud var bara 25.000 kronor billigare per år än det anbud som Fyrklövern lade fram. Men det var inte priset som avgjorde upphandlingen till Attendo Cares fördel, anser Nils Ström.
Betygsättning
De olika anbuden som vårdföretagen lämnat in värderas enligt ett speciellt schema med 15 punkter som ska mäta vårdens kvalitet. "Hur omsorgen till de boende tillgodoses", "vårdideologi och vårdetik" och "samverkan mellan boende, personal och anhöriga" är tre av de punkter som ingår i utvärderingen. Varje företag som lämnar in ett anbud betygsätts sedan på de 15 punkterna.
Men inte nog med det. För att göra det extra krångligt har varje enskild punkt, av de 15 punkterna, olika värde. Till exempel anses punkten "hur omsorgen till de boende tillgodoses" vara värt 10 procent av slutbetyget medan "vårdideologi och vårdetik" bara är värt fem procent. Efter att företaget fått en total kvalitetsbedömning vägs även priset in. Enligt Nils Ström tillmäts priset och kvaliteten lika stor betydelse när det är dags att slutgiltigt välja entreprenör.
Fyrklöverns tioåriga drift av Södergården hamnade under punkten "referensvärdering" och ansågs vara värt tio procent av slutbetyget. Varken mer eller mindre. Företaget var med i slutdiskussionerna, men punkten "hur utföraren avser att biträda beställaren med uppföljning och utvärdering" blev ödesdiger. Här fick Fyrklövern ett lågt betyg.
- Det som är avgörande är att man inte kunde lämna oss en förklaring hur man skulle lämna oss uppgifter om utvärdering och uppföljning, säger Nils Ström.
Fina referenser
Attendo Care fick bäst totalbetyg och hade de lägsta priset. Valet var därför inte så svårt i slutändan, anser Nils Ström. Han anser att Attendo Care har fina referenser och han tror att de kommer att sköta vården på ett mycket bra sätt. Alla i upphandlingsgruppen gjorde samma bedömning att Attendo Care var bäst. Dessutom var vård- och omsorgsnämnden eniga i sitt beslut att ge Attendo Care kontraktet. Att byta entreprenör kommer inte att innebära några problem, anser Nils Ström.
- Vi ser inga sådana risker med de referenser vi har, säger han.
De dåliga omdömen som företaget fått på andra håll i landet är enligt honom helt felaktiga. Att de boende på Södergården blivit oroliga för bytet av entreprenör beror delvis på att personalen spridit oro genom att vädra sitt missnöje, anser Nils ström.
- Oroa människor på ett vårdhem, säger han. Bara det talar sitt tydliga språk. Så gör man inte!
Sparat miljoner
Enligt Nils Ström har kommunen sparat miljonbelopp med den nya upphandlingen. Priset för driften av Södergården har pressats rejält jämfört med hur mycket driften kostat tidigare. Som kuriosa kan tilläggas att kommunen faktiskt lämnade in ett eget anbud på driften av Södergården, men lyckades inte vinna.
Eventuellt kommer Fyrklövern att överklaga vård- och omsorgsnämndens upphandlingsbeslut till länsrätten.
Men enligt Nils Ström är en sådan överklagan utsiktslös. I början av nästa år är det dags för upphandling av sjukhemmet Konstantinopel i Norrköping som har 44 platser. Enligt Nils Ström är det bättre att Fyrklövern satsar på det.
- Fyrklövern har ju chans att vinna den upphandlingen mot de som är där idag, säger Nils Ström. Så är ju det här spelet.