Natten 28 februari och morgonen därpå, 1 mars 1986.
I princip alla vuxna svenskar kan utan att blinka redogöra för var de befann sig och vad de gjorde när beskedet om det värsta dådet i svensk historia inträffade.
Dygnet då landet förlorade sin oskuld, har mordet beskrivits som.
– Sveriges eget Nine-eleven, elfte september, säger Thomas Willtorp, filmens projektledare.
Göran Ellung, 62, behöver inte heller fundera vad han sysslade med den där natten – då var han nämligen nyhetsredaktör på SVT:s Aktuellt. Han hade precis somnat i soffan när han väcktes av kollegan Malcolm Dixelius.
– Jag bodde i Vasastan, satte mig i bilen och åkte till mordplatsen på Sveavägen. Jag slogs omedelbart av hur lite det märktes vad som hänt; avspärrningarna var endast på ett litet område och det var inte många på plats där heller, berättar Göran.
Hans film fokuserar på tiden från den sista intervjun med Palme, och den sista natten. Med chocken, bestörtningen, kaoset och den handlingsförlamning som följde.
– Det gäller inte bara polisens arbete, utan även vi i media. På grund av interna stridigheter på Svensk Television, mellan nyhetsprogrammen, dröjde det till morgonprogrammet innan vi la ut nyheten, trots att vi visste allt tidigt på natten. Det var utländska bolag som avslöjade vad som hänt för ett stort antal svenskar. Kom ihåg att det här var långt före internet och till och med mobiltelefonernas tid, poängterar Göran Ellung.
Han säger också:
– Att det i Sverige kunde hända en liknande attentat 17 år senare, när utrikesminister Anna Lindh höggs ihjäl, även hon utan livvakter, är kanske än mer förbluffande.
En del av filmen beskriver hur Sverige vaknar upp som ett nytt land. Den andra är mer ett tidsdokument över 1980-talet.
– Det finns redan en genialisk biografi över Palme, med den konkurrerar inte min film. Jag vill visa hur det politiska klimatet såg ut, med ubåtsjakt, demonstrationer mot löntagarfonder och tuffa debatter. Samhällsklimatet var också hårdare än vad som ofta kommer fram i dag, påminner Göran Ellung.
Varför gjorde du filmen?
– Av två skäl. Det ena är att jag levt med mordet så länge, jag upplevde kaoset så nära. Det är ett avgörande ögonblick i svensk historia som jag velat berätta om. Sedan har 30 år passerat nu, tiden är lämplig. Om tio år tror jag inte att så många finns klarar att berätta lika levande – eller överhuvudtaget. Det förvånade mig, att de människor som fanns omkring Palme kunde berätta så detaljerat.
Bland de intervjuade som rullar förbi på alla snabba klipp finns förutom en kavalkad av svenska statsråd och tjänstemän och andra anställda på regeringskansliet även internationella poltitiker som Norges Gro Harlem Brundtland och Västtysklands Helmut Schmidt.
Ett starkt intryck gör även Mårten Palme.
Var det svårt att få alla att ställa upp?
– Bara de spanare och poliser som fått mycket stryk i media, de ville inte delta. Lisbet Palme sa nej till att prata om mordnatten och då kändes det svårt att ha henne med eftersom natten är central i filmen.
.
Den som vill se en film med (ännu) en spännande teori om vem som sköt statsministern blir besviken.
– Jag har uppfattat det som om familjen känner att fallet är löst, i och med Christer Petterssons dom i tingsrätten. På Sabbatsbergs sjukhus berättar Lisbet Palme att hon såg mördaren, ett vittne säger i filmen att han såg hur hon stod med ansiktet vänd mot skytten på en meters avstånd. Mårten Palme säger att han litar på sin mammas goda omdöme och att hon är övertygad om att han är mördaren, säger Göran Ellung till Folkbladet.
Trots alla konspirationsteorier?
– Ibland är den enkla lösningen den rätta...
Just nu turnerar Göran Ellung och Thomas Willtorp runt på ett antal biografer i landet. Johan Karlsson och Cnema i Norrköping missar inte tillfället att visa en intressant dokumentär och filmen visas vid ytterligare ett par tillfällen den närmaste veckan. Efter en pressvisning häromveckan bjöd regissören och projektledaren också på en intressant frågestund.
Filmen kommer även att visas i två delar i TV4, 24-25 februari.
– Först bestämdes att avsnitten skulle sändas med en veckas mellanrum, men jag bad dem tänka om och de lyckades hitta plats i tablån. Det känns bra, säger Göran Ellung.
De statliga bolagen i Danmark, Norge och Finland har också köpt in filmen och Ellungs produktionsbolag har dessutom gjort en specialversion med handledning som kan visas på skolor.
Vad var tuffast under arbetet?
– Det enorma arkivarbetet. Två researchers plus jag själv har grävt djupt för att kunna katalogisera det vi hittat. Men vi är nöjda, tycker vi fått det med det vi vill.
Efter ett sånt här mastodantjobb – vad blir nästa projekt?
– Jag "pitchade" faktiskt ett förslag till TV4 häromdagen, en liknande berättelse som inte handlar om ett gammalt mord. Men responsen blev stark. Mer kan jag inte säga än...