Agdagalan är ett årligt förekommande evenemang sedan 2006, arrangerat av nätverket Marö, där ett antal priser rörande marknadsföring delas ut. I torsdags (19 april) hölls årets upplaga av Agdagalan i Linköping och där visade det sig att årets marknadsförare blev Markus reklambyrå från Linköping som stått bakom filmen "Bakom fasaden"(en film gjord åt Kvinnojouren i Linköping).
Räddningstjänsten Östra Götaland (RTÖG) kammade också hem priset "Agda rörlig bild" för sin kampanjfilm #odelad (tillsammans med Kojan film). Det handlar om en kampanj som syftar till att inga barn ska drunkna på grund av att de vuxna har större fokus på sina mobiler än sina badande barn. Enligt RTÖG har kampanjen via sociala medier nått drygt 1,2 miljoner människor.
Bedömningen är att kampanjen nått framgång på grund av alla delningar av privatpersoner och föreningar.
– Allra bäst är att vi inte hade några barn som drunknade i vårt område förra sommaren, säger Sylvia Rydström, kommunikationsstrateg vid Räddningstjänsten Östra Götaland i en kommentar.
– I bästa fall bidrog vår kampanj till det.
Det blir en kampanj även i år, den här gången fokuserar man på den kanske mest drabbade gruppen av alla när det gäller drunkningar.
– Vi planerar årets kampanj för fullt och denna gång står medelålders män i fokus eftersom det tyvärr är de som oftast drunknar. Många gånger helt i onödan i och med att de struntar i att använda flytväst, säger Sylvia Rydström.