Geometriska former, mätteknik och taluppfattning. Det är grundläggande kunskaper i matematik, men det är också grundläggande kunskaper när man arbetar med textil. Rosita Bergfeldt säger att eleverna får lättare att förstå begreppen när de används i ett praktiskt ämne. Eftersom hon är textillärare försöker hon få eleverna att också tänka matematik. Och det ger resultat.
- Jag har elever som ibland reflekterar och säger att "det här är ju matte", när vi har textilundervisningen. När man får praktisk användning för mattekunskaperna blir det så mycket lättare för eleverna, säger hon.
Rosita Bergfeldt jobbar också med svenska i textilundervisningen.
- I textilundervisningen handlar det ofta om att läsa och förstå en arbetsbeskrivning, säger hon.
"Rätt i tiden"
Och i går fick Rosita Bergfeldt lite uppmärksamhet för sitt arbetssätt att kombinera teoretiska ämnen med ett praktiskt. På lärarnas dag kom Lärarförbundet med biobiljett och fikabröd.
- Det känns verkligen jätteroligt. Och jag känner att mitt arbetssätt ligger i tiden, säger hon.
Lättare att förstå
Eva Wärmlund från Lärarförbundet i Norrköping berömde Rosita Bergfeldts arbetssätt.
- Barnen får lättare att förstå när man väver in ett teoretiskt ämne i ett praktiskt. Och det vill vi gärna uppmärksamma, säger hon.