Alla sättningar som är i och runt buss- och spårområdet vid Söder tull ska återställas. Temporärt ska smågatsten bytas ut mot asfalt, vissa refuger ska byggas om och viss spårteknisk utrustning ska få en översyn.
Arbetet kommer ta fyra veckor och delas upp i två etapper: den första mellan den 8 – 21 november och den andra mellan den 22 november – 5 december. Olika linjer och hållplatslägen berörs under de två etapperna.
Resenärerna uppmanas hålla koll på trafikinformationen hos Östgötatrafiken.
– Söder tull är ju en plats som man under längre tid har funderat på. Det finns ett behov av att renovera, kan man säga. Sedan har väl vi inte riktigt velat göra det innan vi vet vad Söder tull ska ha för roll. Till exempel har det varit en diskussion om den berömda Ljuralänken, säger Olof Carlsson, avdelningschef drift och underhåll vid kommunen.
– Och då känns det lite dumt om man renoverar Söder tull – och sedan tar man beslut om att ändå bygga den där Ljuralänken. Då har man gjort bort sig och slösat en massa pengar. Det där är ju ett projekt som har skjutits på framtiden. Nu är vi framme vid att Söder tull håller inte ihop längre.
– Det är för mycket sättningar och för gropigt för att man ska kunna gå och färdas med säkerhet på platsen, så vi måste göra en fulrenovering, kan man säga.
Det innebär en snabblösning, en enklare renovering, i väntan på svar om vilken roll Söder tull ska ha i det framtida kollektivtrafiknätet.