Rondell inleder upprustning av Söderleden
NORRKÖPINGNästa år ska upprustningen av Söderleden komma igång.I första hand då med en rondell i korsningen med Skarphagsleden, i stället för trafiksignalerna där.Efter den början återstår dock fortfarande det mesta att göra.
Efter att i år ha anslagit 2 milj kr till förstudier har kommunen nu i budgeten satsat 8 milj kr för år 2002. Hur mycket sedan Vägverket skjuter till är en förhandlingsfråga. I bästa fall lika mycket, men det är inget man kan vara säker på.
<b>Först på listan</b>
Det till stor del fristående Vägverket Konsult har gjort en förstudie, som kommunen nu tittar på och som politikerna i sinom tid får ta ställning till.
Men enligt gatuingenjör Per Lundgren står, av allt att döma, rondell i korsningen med Skarphagsleden främst på listan. Och sedan är då frågan, om pengarna räcker till så mycket mer under 2002.
Gatu- och parkkontoret räknar med fortsatta anslag till Söderleden under åren som kommer, även om inga beslut är fattade. Upprustningen av Söderleden är prioriterad av kommunen, bland annat för att kunna avleda en del av biltrafiken från Kungsgatan.
<b>Långa köer</b>
Därnäst i prioriteringsordning väntas korsningen Söderleden-Hagebygatan komma. Där är köerna idag långa i rusningstid, och kaos utbryter när trafiksignalerna inte fungerar.
- Här står valet mellan cirkulationsplats och planskild korsning, säger Per Lundgren. Men som Vägverket Konsult påpekar räcker en cirkulationsplatsen bara i tio år, eftersom trafiken ökar successivt. Så en planskild korsning, där Söderleden dras under Hagebygatan, har naturligtvis en helt annan långsiktighet.
Nästa stora steg för att öka framkomligheten på Söderleden blir att öka från två till fyra filer mellan Linköpingsrondellen och E22.
Lundgren var själv med och utredde Söderleden innan den byggdes (den blev klar 1985). Då planerade man för fyra filer och planskilda trafikplatser.
<b>Längd eller bredd</b>
Men Söderleden finansierades främst med statsbidrag, och pengarna räckte inte till allt. Enkelt uttryckt lät Vägverket kommunen välja mellan längd och bredd - och kommunen avstod då från fyrfiligheten för att i stället ha råd med att dra Söderleden ända ner till Sjötullsgatan.
Passagen under broarna är den kritiska när det nu gäller utvidgningen till fyra filer. Bredden mellan broarnas frontmurar är 19 meter, av vilka i dag 11 meter används till vägbana. Fyra filer på 16,5 meter, med mittremsa, är vad man nu laborerar med. Aningen smalt, men det räcker.
Men även efter den breddningen, när den nu blir av, återstår ytterligare åtgärder för att göra Söderleden optimalt framkomlig.
Dels då direktramper upp till Gamla Övägen, och nerifrån E22, så att man slipper att korsa vägbanan. Och dels en direktramp till Hjalmar Brantings väg, där anslutning i dag helt saknas.
<b>Innnanför vallarna</b>
Per Lundgren betonar att breddningen av Söderleden ska ske inom de vallar för trafikbullerdämpning, som finns i dag.
- Det ska inte gå utanför det. Och det är viktigt, säger han.
Men hur fort upprustningen av Söderleden kommer att gå, det hänger på kommunens och Vägverkets samlade goda vilja.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!