Robotar hjälp i jakt på explosionsorsak
Sent igår eftermiddag var det fortfarande explosionsrisk. Med hjälp av två robotar kunde räddningstjänsten se drygt 100 meter in i tunneln som efter explosionerna var full med trasigt material. De visade också att det fortfarande brinner någonstans. Idag fortsätter arbetet med att komma åt eldhärden.
Efter brandförsvarets robot blev det en lite mindre sladdstyrd robot som fick försöka ta sig in i tunneln. Men efter bara 100 meter fick det avbrytas, marken var alldeles för ojämn för den lilla roboten på hjul. Koldioxidmätaren som satt ovanpå visade dock tydligt på att det vid den tiden fortfarande brann någonstans i tunneln.
Foto:
- Vi vågar inte göra mer ikväll. Vi har använt de två robotarna och konstaterat att det fortfarande brinner och finns risk för ytterligare explosion. Därför har man brutit all ström så att vi eventuellt kan gå in imorgon, berättar Håkan Dahm, vice brandchef vid Norrköpings brandförsvar.
Efter att ha använt två robotar för att komma åt orsaken till explosionerna och branden var förslagen på ytterligare åtgärder igår kväll tömda.
Två robotar
I hopp om att kunna finna anledningen till de två explosionerna lånades en robot från Södertörns brandförsvar. Men den fjärrstyrda roboten tog sig knappt 70 meter in i gången.
- Det går först brant nedåt sedan en kraftig högersväng och det var där det blev problem med kontakten, konstaterade Tommy Hillman, brandmästare och räddningsledare under eftermiddagen.
På en liten monitor gick det att se kablar, skräp och föremål som hamnat i gången vid explosionen. Det hindrade också den andra lite mindre roboten på hjul och med 300 meters sladd. Den kom drygt 100 meter in i tunneln innan marken blev för ojämn.
- Men det var ändå till stor hjälp. Med koldioxidmätaren som var fastsatt vid roboten kunde vi konstatera att det fortfarande brinner någonstans men hur stor elden är eller vad det är som brinner är fortfarande oklart, säger Håkan Dahm.
Det hoppas man istället kunna ta reda på under dagen. Då kommer Sydkraft att arbeta med att förbättra miljön i tunneln. Genom fläktar ska luften renas så att räddningstjänsten kan gå in med en styrka. Någon explosionsrisk ska det då inte vara.