En stråkstudie har tagits fram och ska nu behandlas av berörda organ i de båda kommunerna.
Enbart mellan åren 2004 och 2009 ökade befolkningen längs det här stråket från ca 3 900 till 4 600 personer. På Norrköpings sida av kommungränsen är det framför allt Svärtinge som växer, medan det på Finspångssidan är Kolstad och Butbro.
Från sitt ursprung som ett sommarstugeområde har Sväringe numera omvandlats till en tätort för permanentboende med idag 3 000 invånare. Kolstad är alltjämt ett fritidshusområde. Men nästan 140 personer bor där nu permanent, och indragning av kommunalt vatten och avlopp pågår som bäst.
BarnfamiljerSärskilt är det antalet barnfamiljer som växer till längs stråket. Med tanke på de nya bostadsområden som planeras, ser den utvecklingen också ut att fortsätta.
Eftersom den till stora delar har skett oplanerat, har lösningarna fått ta form i efterhand - som exempelvis tillskapandet av centrumkärnan i Svärtinge. Som ju också är den särklassiga tätorten, och ytmässigt sannerligen inte någon liten ort.
Tvärtom har Svärtinge samma ytstorlek som Navestad, Hageby. Ljura, Klingsberg och Söderstaden sammantagna. På längden mäter det här "lilla" samhället inte mindre än fem kilometer.
Det är ju också hit, som servicen är helt koncentrerad. Här hittar man förskolor, grundskola, fritidsgård och livsmedelsbutik med postutlämning samt en kiosk.
Många pendlareAv de boende längs stråket arbetar lite drygt 370 personer i Finspång och ungefär 1 720 i Norrköping. Här pendlar i stort sett alla till sitt arbete. Pendlingen mellan Finspång och Norrköping har ökat med 40 procent sedan 1995.
Längs vägen finns flera byar och flera lantgårdar. Stråket har höga upplevelsevärden, inte minst tack vare Glan. Här finns naturreservat, vandringsleder, badplatser, odlingslandskap. Ett litet samhället för sig är Risinge med dess kulturhistoriskt intressanta landskapsmiljö och by- och jordbruksstruktur.
Utredarna bakom stråkstudien vill att de båda kommunerna ska besluta om ett antal gemensamma åtaganden, som de också ger förslag på.
Så till exempel bör Norrköpings och Finspångs kommuner verka för gång- och cykelväg genom hela stråket. De bör vidare gemensamt planera för morgondagens omsorgsbehov, och de bör också verka för nya mötesplatser med god tillgänglighet.