Hela mÀnniskan Ria har i flera Är velat hitta en lösning pÄ hur de som lever i hemlöshet, missbruk eller annan form av social utsatthet lÀttare ska fÄ tillgÄng till vÄrd. Eftersom de ofta saknar telefon och busskort Àr det svÄrt att bÄde boka tid och ta sig till sjukhuset. Ofta gÄr de alldeles för lÀnge med en Äkomma vilket förvÀrrar situationen. Men frÄn och med 1 oktober kommer det att finnas en lösning pÄ problemet. Ett rum pÄ Ria har stÀllts i ordning till lÀkarmottagning, dÀr en lÀkare finns pÄ plats en dag i veckan för att göra undersökningar, ta prover, skriva remisser och recept.
â Vi anpassar oss efter vĂ„ra gĂ€ster. HĂ€r behövs ingen tidsbokning utan det Ă€r bara att komma, sĂ€ger Sousan Massi Nylander.
Efter ett intensivt arbete i cirka 1,5 Ă„r har nu samverkan mellan Ria, Region Ăstergötland och Geria vĂ„rdcentral kommit i mĂ„l.
â Det Ă€r samma lĂ€kare som Ă„terkommer varje vecka sĂ„ att man bygger upp förtroende och en relation till patienterna. Det krĂ€vs ofta för att de ska vĂ„ga öppna upp sig. Sen hoppas vi pĂ„ sikt kunna utveckla verksamheten sĂ„ att vi ocksĂ„ kan fĂ„ hjĂ€lp av en sjuksköterska.
Hur kÀnns det att vÄrdcentralen blir verklighet snart?
â Det Ă€r verkligen en milstolpe för vĂ„r verksamhet, organisation och vĂ„ra gĂ€ster. Det hĂ€r kommer rĂ€dda liv och öka livskvaliteten för sĂ„ mĂ„nga mĂ€nniskor. Det kommer göra enorm skillnad, sĂ€ger Sousan Massi Nylander.