Resursen splittras
På Resursen har olika specialkompetenser för grundskolans elevstöd varit samlade de senaste fyra åren.Nu kommer, av allt att döma, den enheten att splittras. Trots personalens protester.
Inom Resursen är kuratorerna i stor dominans. I övrigt ingår där också - med två-tre av vardera - läspedagoger, psykologer, resurspedagoger och talpedagoger.
Idag arbetar den centralt placerade Resursen ut mot hela kommunen, med alla dess skolor. En nackdel för många har i och för sig varit, att verksamheten inte varit anslagsfinansierad - utan att skolorna fått köpa hjälpen de behövt. Därmed har det ju varit mer ekonomin än behovet, som fått styra anlitandet av Resursen.
Lokalt anställda
Enligt det nu aktuella förslaget ska i fortsättningen kuratorer, psykologer och talpedagoger vara lokalt anställda - antingen av skolan, eller av området ifråga (där flera skolor kan samsas).
Läspedagogerna ska däremot placeras i det centrala elevstödet/elevhälsan - således Skolhälsoservice, där nu skolläkare, psykolog, sjuksköterska och specialpedagog ingår. Var resurspedagogerna ska hamna i fortsättningen är man ännu inte beredd att ta ställning till.
Kuratorerna, den dominerande gruppen, har i skarpa ordalag protesterat mot omorganisationen. Samlade i Resursen har de kunnat dra nytta av varandras kunskaper. Placerade ute på de enskilda enheterna blir de däremot - har de hävdat - mer isolerade.
För tidigt
Talpedagogen Anita Ekesund säger också klart ifrån, det är för tidigt att ta bort Resursen. Följden blir att talpedagogerna inte längre kan nå ut till alla enheter. Många barn kommer inte längre att redan i ett tidigt skede kunna få den hjälp, som de behöver.
- Idag har vi ett övergripande ansvar för alla områden, men i fortsättningen kommer talpedagogen att ha sitt särskilda område. Det blir också ett stort tryck mot friskolorna, som inte får tillgång till kommunens talpedagoger, säger Anita Ekesund.
Rosita Kark, läspedagog, säger att det är negativt att kompetensen splittras - även om just hennes yrkesgrupp inte drabbas lika direkt som andra. Hon och hennes kollega på Resursen ska vara kvar centralt och som hittills understödja läspedagogerna ute på skolorna.
Slås sönder
- Men upparbetade kanaler som vi har slås sönder, med alla de kontaktnät och arbetsformer som utvecklats. Vi är kritiska mot att man inte gjort någon utvärdering av, hur verksamheten fungerar idag. Det finns heller inga konsekvensanalyser. Vi har haft Resursen i fyra år nu, och tre år är vad det tar för en organisation att sätta sig.
Hon fruktar att talpedagoger och andra specialfunktioner, när de nu placeras ut på skolorna, kommer att sättas även på andra uppgifter. Få rycka in som vikarier, gå rastvakt m m. Så som det var på 90-talet, då elevstödet - före omorganisationen till Resursen - fanns utspritt på skolorna.
- Då är det stor risk att man inte får den tid som behövs, konstaterar hon.
Resursens enhetschef Inga-Lill Felizia säger, att så gott som all personal är kritisk mot det tilltänkta nya.
- Rent arbetsmässigt blir det ju också stor skillnad för de flesta. De kommer inte längre att vara till för alla barn i kommunen, utan vara anställda av någon viss rektor. Det blir något liknande det system man hade förut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!