Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Resandet måste öka för att den ska vara kvar på sikt"

Fler måste välja att ta bussen längs sträckan Djurön - Norrköping, annars riskerar linje 444 nedläggning. Resandet ska utvärderas, under en treårig prövotid.

Fler måste välja bussen i stället för bilen om linje 444 mellan Djurön och Norrköping ska vara kvar. Efter tre år ska resandet utvärderas.

Fler måste välja bussen i stället för bilen om linje 444 mellan Djurön och Norrköping ska vara kvar. Efter tre år ska resandet utvärderas.

Foto: Susanna Beskow Norgren, Niclas Sandberg

Norrköping2022-06-10 11:00

I dag trafikerar busslinje 444 sträckan Djurön - Norrköping med flera avgångar under den vanligaste pendeltiden. Den totala restiden från ändhållplatsen på Djurön in till resecentrum är cirka 30 minuter. 

"I dagsläget är det tyvärr bara ett fåtal personer som nyttjar denna service. Och med halvtomma och tomma bussar blir kollektivtrafiken inte längre hållbar. Det gör att vi återigen måste fråga oss om det är försvarbart att behålla linjen på Djurön. Nu har du chans att vara med och påverka svaret", skriver Östgötatrafiken i ett utskick till boende längs sträckan, bland annat i Marby.

undefined
Ur brevet som gått ut till boende längs sträckan.

"Om fler Djuröbor, så ofta som möjligt, väljer bussen istället för bilen kommer linje 444 att få vara kvar! Prövotiden gäller i tre år framåt", fortsätter Östgötatrafiken, ett helägt bolag inom Region Östergötland.

Linjen har i flera år haft ett för lågt resande för att bära sig, säger Åsa Bjerke, trafikchef vid Östgötatrafiken.

– Men då kommunen lyfte att de hade rätt mycket expansionsplaner i området, nybyggnationer, så valde man att ha den kvar under en period för att utvärdera om resandet ökar i och med det. Så jag skulle vilja kalla det en utvärderingsperiod, säger Åsa Bjerke.

Ibland kommer kritiken: "Varför har ni inte sagt något, så vi kunnat göra något åt det?", säger Bjerke. Brevet är ett sätt att informera om och skapa en förståelse för att kollektivtrafik bygger på ett kollektivt behov och att det kollektiva behovet använder linjen. Det ska kommunicera att det är ett för lågt resande, och att det behövs ett större resande för att linjen ska vara kvar.

Beslutet att ha en prövotid, som inleds nu i juni, togs för ett par år sedan, i en överenskommelse med kommunen som ser en potential i området, enligt Åsa Bjerke. 

– Man omvärderar alltid löpande, efter det som byggs, och det som förändras, det gör man ju överallt i Östergötland. Exempelvis när det kommer att börja byggas bostäder i Inre hamnen så kommer vi att börja trafikera Inre hamnen. 

– Här har man verkligen sagt att den får vara kvar – men resandet måste öka, för att den ska vara kvar på sikt, och då vill man kommunicera ut till medborgarna att det är så det är och faktiskt ge dem chansen att använda sin busslinje och validera sin biljett så att vi vet att det är fler som åker, säger Åsa Bjerke om busslinjen mellan Djurön och Norrköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!