Reklamman granskar valaffischer

NORRKÖPING
Socialdemokraterna i Östergötland har för första gången utformat en egen valkampanj. Med ironi och ödmjukhet vill de skapa diskussioner och tankar hos väljarna.
Men Holger Thell, art director på en reklamfirma i Norrköping tycker inte att socialdemokraterna lyckats med sin kampanj.
- Det sticker ju inte ut speciellt och man kopplar inte direkt till socialdemokraterna, förklarar han.

Holger Tell, art direktor, tycker inte att affischerna i socialdemokraternas valkampanj imponerar.
FOTO: NICLAS SANDBERG

Holger Tell, art direktor, tycker inte att affischerna i socialdemokraternas valkampanj imponerar. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

Norrköping2002-08-17 00:00
Igår presenterade Socialdemokraterna i Östergötland sin valkampanj. För första gången har de utformat egna affischer med hjälp av en reklamfirma i Göteborg.
- Vi har valt att plocka fram ett eget budskap som dock är likt den som sker i hela Sverige. Men det känns oerhört bra att ha genomfört det här, berättar Lars "Laban" Bengtsson, ombudsman för Socialdemokraterna i Östergötland.

<b>Fyra affischer</b>
Kampanjen består av fyra affischer, tre av dem har budskap som framförs med en viss ironi men samtidigt på ett ödmjukt sätt.
I en matvaruhylla finns ett "operera bort din egen blindtarm själv-paket" inslaget i en köttförpackning under lyder texten "Hjälp oss bevara den allmänna sjukvården".
Man har använt vardagliga symboler för att folk ska känna igen sig.
- Vi vill uppmuntra till diskussion och att medborgarna ska tänka själva, berättar Lars "Laban" Bengtsson.

<b>Annat budskap</b>
Den fjärde affischen har ett annat budskap. I en kattsandlåda blandas sand och valsedlar med kattens avföring. Den ska sättas upp en vecka innan valet för att påverka de som inte har tänkt att rösta.
- Det är roligt att kunna ta ut svängarna lite mer, det blir en annan nivå. Vi kan provocera, berättar Ulf Börjestig, Vd på reklamfirman The Gate som utformat kampanjen.

<b>Skapa diskussion</b>
Målet är att skapa diskussion och tankar runt välfärden men Holger Thell, art director på reklamfirman Jerhammar & Co i Norrköping, tycker inte att kampanjen provocerar särskilt mycket.
- Affischerna hänger inte ihop enhetligt och jag tycker att det är lite för blekt för att vara provocerande, förklarar han och anser att de kunde ha tagit ut svängarna lite mer.
- I dagens samhälle möts människor av en mängd intryck i form av reklam och för att nå fram måste det vara något speciellt.
- Blindtarmsoperationen och kattsandlådan är roliga och tydliga. Det är ingen fråga om vad de vill framföra men de andra två får man fundera lite mer och det är inte alltid så positivt. De kanske kräver att man ska se dem fler gånger innan budskapet går fram, konstaterar Holger Thell och ger därmed kampanjen underkänt.
Men han anser samtidigt att affischerna är bra mycket bättre än de traditionella valkam-panjsaffischerna.

<b>Likadana bilder</b>
- Bilderna i personvalskampanjen ser nästan alla likadana ut så på så sätt sticker de här ut lite men jag tycker nog att man kunde ha dragit dem en bit längre, säger Holger Thell.
Sextio stycken av affischerna ska finnas i Norrköping och sjuttio i Linköping och man har valt att använda både bussreklam och reklampelare.
I bussarna är affischerna redan uppe men de stora reklampelarna går att skåda först tre veckor innan valet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om