REA redan före jul

Trots den rådande finanskrisen och lågkonjungturen känner inte Norrköpings handlare någon större oro över att julhandeln skulle gå sämre i år. En del butiker har ändå garderat sig och smygstartat med olika kampanjer och reor.

- Det märks att kunderna är försiktigare än tidigare, säger Daniel Jörneke som är butikschef på Carlings.  Foto: Andreas Skogh

- Det märks att kunderna är försiktigare än tidigare, säger Daniel Jörneke som är butikschef på Carlings. Foto: Andreas Skogh

Foto: Andreas Skogh

NORRKÖPING2008-11-26 03:00
- Just nu har vi halva priset på allt i butiken. Vi kallar det för "julpremiär", och har det för att få igång julförsäljningen, säger Dressmans butikchef Caroline Stenmo.Julhandeln förväntas slå rekord även i år enligt Svensk Handel, ökningen är dock liten jämfört med föregående år.- Vi måste tänka strategiskt och ha fler reakampanjer än tidigare. Det märks att folk väljer butiker med lägre priser, säger Caroline Stenmo.Nya kampanjer
Emilie Kjellgren arbetar i SWE:s nyöppnade butik inne på Domino. Hon berättar att den förra ägaren gick i konkurs under hösten och att de nu har varit tvungna att satsa på billigare märken.- De som hade butiken tidigare var inte så bra på marknadsföring. Nu ska vi gå igenom vilka kampanjer som behövs för att möta det nya ekonomiska läget. Vi kommer att starta med olika veckokampanjer, säger hon.Kraftig nedgång
Inne i Belles Shoes butik hänger det stora reaskyltar från taket, och nästan alla skor är märkta med röda realappar.- Vi har märkt en enorm förändring under hösten. Försäljningen har minskat kraftigt och vi har varit tvungna att sänka priserna rejält. På vardagarna är det nästan tomt i butiken, säger butiksbiträdet Viktoria Eriksson. Att kunderna har blivit försiktigare och tar längre tid på sig innan de handlar är de flesta butiksanställda överens om, men att det skulle påverka julhandeln negativt tror de inte.- Människor kommer aldrig sluta handla kläder, däremot märks en förändring i deras sätt att handla. De är inte lika impulsiva. Det köper det de ska ha och åker hem, säger Daniel Jörneke som är butikschef för Carlings I Norrköping. Även Andreas Schmitdt som är butiksansvarig på JC har sett förändringen.- Det är färre människor som kommer in i butiken, men jag tror ändå att folk har behov av kläder och att de kommer handla julklappar även i år, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om