Razzia en ovanlig åtgärd
NORRKÖPINGAtt Konkurrensverket genomför en så omfattande insats som tisdagens gryningsräd mot bussbolagen är ovanligt. Det rör sig om enstaka razzior per år.
De mest kända konkurrensbrotten på senare tid gällde asfalt och bensin.
Beslut om att gå in på bolagskontoren och gå igenom bokföring, brev, datorer och annan bevisföring fattas av Stockholms tingsrätt.
Det är också där som Konkurrensverket lämnar in en eventuell stämningsansökan. Det är verket som fungerar som åklagare. Tingsrättens dom kan överklagas till Marknadsdomstolen.
Att detta blir en långdragen process kan man nog utgå ifrån.
I grova fall av brott mot Konkurrenslagen kan det bli frågan om s k konkurrensavgift på upp till 10 procent av omsättningen.
I fallet med de bussbolagen kan det i så fall handla om avgifter på totalt flera hundra miljoner kronor. I lindriga fall kan det bli ett åläggande att upphöra med samarbetet.
En möjlig åtgärd är också att utdöma skadestånd till Östgötatrafiken.
Swebus har drygt 3000 bussar och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Det ägs av Concordia Bus som är ett av Europas största bussbolag.
Connex (tidigare Linjebuss) omsätter 1,6 miljarder, ingår i ett av världens största trafikföretag.
Busslink har ca 1500 fordon och en omsättning på drygt 2 miljarder. Det ägs till största delen av franska Keolis och till 30 procent av Storstockholms Lokaltrafik SL. Busslink kör buss och spårvagn i Norrköpings tätort.
Arriva som ingår i en brittisk koncern har ca 200 bussar och kör på västkusten och i Skåne.
Orusttrafiken är en del av ett norskt företag, Nettbuss, som omsätter ca 2 miljarder.
<b>Gemensam kritik</b>
Bussbolagen har gemensamt riktat skarp kritik mot Östgötatrafiken för upphandlingsunderlaget.
- det finns anledning att anta att företagen inte enbart diskuterat underlagen, säger Konkurrensverket i sitt underlag till tingsrätten.
- I de fall Connex och Swebus lämnat anbud på samma trafikpaket har prisskillnaden mellan anbuden varit obetydlig.
Konkurrensverket sammanfattar:
- De fem företagens agerande i samband med de två upphandlingarna i Östergötland tillsammans med den pågående upphandlingen i Norrköpings tätort och kommande upphandlingar i Göteborg och kronobergs län talar för en överenskommelse om marknadsuppdelning och prissamverkan mellan de fem företagen.
- Vi har en skyldighet mot ägarna och skattebetalarna att reagera när vi misstänker att vi inte har en fungerande konkurrens på kollektivtrafiken, säger Leif Johansson, VD för Östgötatrafiken.
Östgötatrafiken AB är ett bolag som ägs gemensamt av kommunerna i Östergötland. Bolaget upphandlar bland annat buss- och spårvagnstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!