Det finns många exempel på mat som marknadsförs på ett vilseledande sätt, visar det sig i konsumentföreningens nya rapport Tvivelaktig marknadsföring.
Smör- och rapsolja från Arla, med bara åtta procent smör, är bara ett exempel på ett vilseledande namn.
Blå bands kantarellsoppa som innehåller så lite som 0,5 procent kantareller, är en annan produkt som konsumentföreningen i Stockholm har hittat.
- Kommer det fram sånt här känner man sig lurad. Man tror ju att det är mer kantareller än så i soppan om den heter kantarellsoppa. Tillverkaren måste ta ett större ansvar för märkningen av sina produkter, säger Erika Ekström som är på Hemköp och handlar.
Använder färska varor
Vi pratar även med ett affärsbiträde som inte vill ha sitt namn i tidningen. Jag frågar om inte affären borde vägra att köpa in varor som vilseleder kunderna.
- Vi köper hem det som säljer. Vissa saker måste vi dessutom köpa för att vi gjort avtal emd producenten. Men själv skulle jag alldrig köpa de här produkterna. Jag gör all min mat från grunden av färska råvaror, säger hon.
Ett annat biträde visar glatt upp ett ytterligare exempel på varor med vilseledande namn: Keldas fisk- och skaldjurssoppa, fabolous fish, med endast 0,4 procent fisk och skaldjur.
För att ge smak åt soppan har man istället haft i smakförstärkaren natriumglutamat.
Söt avvägningsfråga
Ett annat exempel ifrån konsumentföreningens rapport som visar sig vara mindre upprörande för kunderna är när man skyltar det redan uppenbara. Juice får enligt gällande regler inte innehålla socker - ändå har flera sorter symboler på förpackningen som stolt deklarerar att juicen inte innehåller tillsatt socker.
Onödigt och vilseledande, tycker konsumentföreningen. Helt okej så länge den faktist inte innehåller socker, tycker kunderna vi pratar med.
- Om den inte innehåller sötningsmedel istället, tycker Ingrid Lindwall som är på Ica och handlar.
Ett annat exempel som konsumentföreningen hittar är vilseledande förpackningar. Bland annat en kaffeförpackning från Löfbergs lila som innehåller mer luft än kaffe. I strid mot gällande regler, konstaterar konsumentföreningen. Löjligt och dessutom klimatosmart, konstaterar Folkbladets utsände.