Efter de våldsamma upploppen i Skäggetorp och Navestad där räddningstjänstpersonal utsattes för stenkastning har RTÖG utrett hanteringen av händelseförloppet. En sak som framkommer är att brister i kommunikationen kan ha lett till missförstånd om hur allvarligt läget var.
– Som ett exempel använder polisen ibland färger för att beskriva ett läge. I räddningstjänstens vokabulär finns inte grönt och orange läge, då kan det finnas skilda uppfattningar om vad det innebär. Här behöver vi från vår sida vara mer distinkta i vår frågor, hur många människor är det? Kastas det stenar? Är det våldsamt? säger Jonas Holmgren, operativ chef på räddningstjänsten i Norrköping.
– Det får vara en parameter i framtida övningar vi gör tillsammans.
Hade ni övat tillsammans för något liknande scenario?
– Vi har genomfört en hel del övningar tillsammans med polis och ambulans på liknande situationer, men att öva inför upplopp med 100-tals personer som kastar stenar, det scenariot ska jag i ärlighetens namn säga att vi inte har övat på. Men det är en del av en samhällsutveckling och behöver finnas med. Det vi övat tidigare kanske är en eller två personer som uppträtt våldsamt, det var ett nytt skeende vi fick uppleva i påskhelgen och det tar vi med oss.
Inför det planerade besöket av Rasmus Paludan och det danska partiet Stram Kurs hölls på måndagen ett samverkansmöte där polisen var sammankallande. Polisen skulle återkomma om de såg behov av resurs från RTÖG, men någon sådan förfrågan kom aldrig.
Det har i efterhand framkommit att polis och sjukvårdsledning har samverkat kring så kallad brytpunkt (en förutbestämd plats varifrån samverkan kan ske) och en förutbestämd radiotalgrupp som ska användas vid incidenter, inför Paludans manifestation. Men den samverkan var inte känd för räddningstjänsten. Det är dock inget ovanligt att samverkan sker mellan bara ett par aktörer, menar Jonas Holmström.
– Men vi behöver fortsatt jobba med att få förståelse för olika organisationer, och det är ett pågående arbete.
Bland övriga åtgärder finns också att prioritera att splitterskydd i form av laminering av rutor ska finnas på de fordon som organisationen har eller köper in.
– Det hade vi redan innan men nu säkerställer vi att det verkligen finns på alla fordon, säger Jonas Holmgren.