Rådjuren får en chans till
Vägverket ökar säkerheten längs E4:an. Rådjur och annat vilt ska få det svårare att komma in på fel sida av stängslet på E4:an - men lättare att fly till skogs. Ny satsning täpper till hålen och ska rädda liv på både djur och människor.
Viltstängslet ska öppnas för att rådjur på fel sida ska kunna fly tillbaka till skogen. Den lilla bilden (från vägverket) visar hur det ska bli när det är färdigt. Staketet går fram till den höga delen av betongmuren, viker av mot den låga delen som är öppen. Foto: Janne Forsby
Foto: Forsby Jan
Man satsar en miljon i länet på att förhindra vilt från att ta sig ut på vägen och hjälpa dem ut. Det kommer att finnas uthopp på varsin sida av motorvägen vid Klinga och Lövstad i Norrköpings kommun.Djur som har kommit in på vägen medför stor fara för trafikanterna. - Det är främst rådjur som tar sig in vid till exempel trafikplatser. Vi vill täppa till vid trafikplatserna och göra språng så att rådjuren kan hoppa ut från motorvägen, säger Arne Carlfjord.Svåra följdeffekter
Sjäva kollisionen mellan bil och rådjur brukar inte bli så svår som vid en kollision mellan älg och en bil men det kan bli svåra följdeffekter. - Man dör i regel inte av kollisionen men följden kan bli att man får sladd eller krockar om man bromsar eller väjer, säger han.Forskaren och biologen Mattias Olsson vid Karlstad universitet menar att om det hade funnits fler viltpassager under eller över motorvägen hade behovet av öppningar i viltstängslet inte varit så stort men tycker att uthopp för vilt är en bra kompromiss till ett befintligt problem.. - Det är resultatet av alla stängsel och för få viltpassager som gör att viltet bryter stängslen, säger han. En viltpassage kostar 20-30 miljoner att bygga. I närheten av uthoppet vid Lövsta finns en viltpassage där olika djur fritt kan vandra under vägen. Uthoppen kan vara en räddning för de rådjur som ändå råkat hamna fel.Inte färdigbyggt
Uthoppen har ännu inte tagits i bruk men beräknas bli färdiga under vintern.- Nätet är inte satt ännu, säger Jan Svensson på NCC som utför arbetet åt Vägverket. En annan firma tar hand om näten. De börjar i Åtvidaberg och arbetar sig norrut.